Amerikansk sportlitteratur

DSC05936Plockade ut lite ur bokhyllorna. Det är mycket men det borde finnas mer. Samtidigt som jag tror att något har försvunnit när jag i somras hyrde ut lägenheten i flera omgångar.

Det finns ett före och ett efter här. Min allra första boken var David Halberstams ”The Amateaurs” som handlar om ett collegelag i rodd som försöker ta sig till OS i LA -84. Fick den av min syster, tror jag. Det var helt marsianskt. Sättet av skriva om idrott och idrottsprestationer som om man var en del av det framstod som helt fantastiskt. På tiden skrev nästan ingen som kudne skria om idrott, och framförallt inte om annat är resultat. Jo, Po Enquist på Expressens kultursidor. Det var allt. Resten av kultursverige skydde sporten som pesten, Ivar-Lo-syndromet härskade oinskränkt.Det var lite annorlunda både i Norge och Danmark men i stort var det lika fientligt mot sport.

Fram till ca 2005 kunde man beställa nya böcker med en intellektuell prägling och skriva om dem på svenska dagstidningars kultursidor. När jag som förste svensk skrev om ”Fotboll against the World”  den där boken som handlar om global fotboll och politik och är skriven av mannen som också skrev i The New Statesman, den västerintellektuella tidskriften. Jag sålde samma anmälan till 12 kultursidor. Och sålde idén om en översättning till Ordfront mot att jag fick chansen att översätta. Översatte ett kapitel och sedan fick jag inte ens ett tack. Varken av Ordfront eller i den svenska översättningen. Ja, inte ens en bok.

Andra böcker som jag var först med och som sedan översattes var den om galopphästen Seabisquit och ”Svaghetsmyten”.  Och jag köpte en massa bra basketböcker av vilka nog många inte är kvar. Man lånade ut precis som jag starkt misstänker att ”The Incredible Knicks” här egentligen tilhör Magnus Hansson som ärvt den av sin far Jörgen – han som anslöt till Knicks den sommaren efter de vann och egentligen skulle blivit den förste europeen i NBA men istället valde att åka tillbaka och stanna i Helsingborg.

På den tiden hade jag också mer tid att läsa sånt här. Man skrev några kulturartiklar, skrev några matchreferat. Tog in en månadslön. Inget av det finns i princip kvar i dag. Och mängden av böcker samt med den lätthet man får tag i dem är häpnadsväckande. Men jag läser annat och jag recenserar i dag, Framförallt skriver jag själv skönlitterärt och arbetar som bokredaktör.

De senaste åren har jag köpt en del böcker som verkat intressanta men aldrig fått tillräckligt mycket tid och lust att öppnad dem. Det skäms jag över. Men jag har dem kvar och dess tid kommer väl.

Till saken hör att jag läser en massa svensk idrottslitteratur varje  år, ganska mycket dansk, en del norsk och spansk och allt jag kommer över om målvakter.

Jag älskar dock fortfarande att prata och skriva om böcker så nu kör vi!!!

About this entry