Barça Dreams

Det känns lite konstigt att just den dagen då stadens gudalike son återvänder till barndomens gräs så är jag på pressvisningen av filmen om mitt andra lag, ett lag, en klubb. en stad och ett sorts land som jag älskar lika högt som Malmö och Zlatan.

Barça Dreams är en lång och märklig film om, och av, FC Barcelona. Det är mycket som överraskar, bland annat att det är så mycket spansk inrikespolitik i den historiska delen men samtidigt är det knappat en tillfällighet att filmen släps nu, samtidigt som det katalanska parlamentet försöker skriva och skapa en egen konstitution. Barça Dreams är naturligtvis en viktig del av den katalanska självständighetssträvan.

Och när jag kommer hem får jag på nytt skriva ett mail till en vän som i sin tur är nära vän till Graham Hunter, författaren jag själv har haft lite kontakt med och hoppas ska hjälpa mig in och intervjua klubbens målvaktssektion.  Han har en stor roll i filmen, liksom lite överraskande Mourinho. De tar heder och ära av honom i filmen aller snarare Mourinho gör det alldeles utmärkt utan någon annans hjälp. Graham uttrycker det som om varje drama måste ha en god och en ond huvudrollsinnehavare. Filmmakarna kunde inte göra dagens Real Madrid till det onda (Barça representeras i filmen av katalanerna Xavi och Pique, Inresta är spanjoren och Messi den globale stjärnan) så Mourinho får representera den totala ondskan, och delvis även han som förrått idén med klubben eftersom han är fostrad bredvid Bobby Robson på barçabänken. Kanske är det därför vi får se Mou trycka fingret i ögat på den i cancer senare avlidna Tito Villanova. För att förstärka hans karaktärsroll i Barça Dreams.

Jag överraskades också över vilken grov argentinska Messi fortfarande pratar och hur lekfull Rolandinho egentligen var. Det ser ut som om han inte brukar allvar utan bara leker, med bollen, omringad av fula och illasinnade motståndare.

Barça Dreams (trailern)  är en bra film ifall man är intresserad av fotboll men man måste nog vara just det för att förstå passionen på duken.

Ps Zlatan varken syns eller nämns i filmen. Däremot är Henrik Larssons två assist i CL-finalen 2006 med.

 

About this entry