Gnäll går hem

Alla dessa uteförsvarare och målvakter som precis efter att de släppt in ett mål slentrianmässigt höjer handen och vänder sig mot linjedomaren – det är så vanligt att det känns som en av uppgivna gester scenograferad offerritual. Rättshaveristernas klagan och böner resulterar aldrig i att domaren ändrar beslutet eller att linjemannen plötsligt skulle inse sitt fel och börja vinka. Förrän nu. I slutskedet av första halvlek av den inte helt oviktiga matchen i sista CL-omgången: Wolfburg-Man United.

Skärmavbild 2015-12-09 kl. 07.24.55Ett skott från långt håll och dålig vinkel smet in i målvaktens borte burgavel.  Kvittering till 2-2 och en ceremoniell respons från de vinkande, förfördelade Wolfburgspelarna. Men den här gången sprang de även ut till linjedomaren som lyckligtvis stod på andra sidan och inte mitt bland de firande Man U-spelarna. Då hade det som hände blivit mer svårgenomförbart.

Jag tror domaren som först blåste för mål insåg att den Man U-spelare som stod offside framför målvakten och i skottriktningen kanske inverkade på spelet. Det hade inte linjedomaren tyckt men när domaren kom fram till honom och denne svarade ”ja” på frågan om den röde spelaren stod offside så sa domaren, ”vinka för offside”. Då gjorde linjedomaren det med oerhörd iver och intensitet. Han såg nästan glad ut, eller åtminstone lättad.

Den vinkningen betydde också att jag förlorade 1200:- eftersom jag tippat att det skulle vara oavgjort i pausen. Men det känns som om det nästan var värt det – denna historiska korrigering i de målmässigt förfördelades favör. Som målvakt blir jag rent av lite glad åt att detta orättvisa med en motståndare som obstruerar arbetet bestraffas. Saken är faktiskt den att alla spelare som befinner sig i närheten, oavsett skottriktning och position påverkar målvaktens agerande och härigenom spelet.  Och mina 1200:- kronor ska jämföras med Man Uniteds förlust; kanske 100 miljoner kronor. Samtidigt kan de gå långt i Europa League och få spela tre, fyra hemmamatcher med stora publikinkomster medan de kanske, eller troligtvis, åkt ut i sextondelsfinalen i CL. Så Man United kanske vann på förlusten precis som jag tycker att vi målvakten vann lite på mitt oddsnederlag.

Eftersom jag är övertygad om att Van Gaal är en överskattad manager och EPL-lag allmänt överskattade bland svenskar är jag glad över Wolfburgs seger. Den hade kunnat bli mycket större men Man United hade också flera bra chanser. Van Gaals desperation, hans mycket offensiva och ovanliga taktik, firade stora förluster, inte enbart i mål. Spelarna kände sig obekväma, i alla fall försvararna som oupphörligen gjorde enkla misstag. DeGea räddade fyra, fem givna mål. Samtidigt kom slutet, ackompanjerat av de sena målen i Eindhoven, att bli rent känslomässigt inferno:

CSKA tog ledningen och United var vidare. PSV kvitterade och United var ute. United  kvitterade och var tillbaka i CL. Wolfburg tog ledningen och United var ute och sedan tog PSV ledningen och United var plötsligt två mål från CL  – allt detta hände inom tio minuter! Inklusive en massa bollar räddade på mållinjerna och den ständigt gallskrikande Viasatkommentatorn! Gud vad han och hans hals fick jobba igår! Dessutom var flera av målen riktigt vackra så falsettrösten var inte helt fel.

Så nej, jag såg inte MFF i Madrid. Jag såg inte mer än de första tio minuterna men jag var vittne till alla målen i efterhand. Att som Erik Niva påstå att Johan Wiland var usel tycker jag är en taskig och felaktig analys. Det var väl endast trean och eventuellt ett av Cristiano Ronaldos han borde kunnat vara på. De sex andra var nästan uteslutande gåvor av ett extremt väl samlat försvar. Jag misstänker dessutom att Wiland faktiskt gjorde några räddningar och att utespelarna bjöd på ännu fler chanser än de som resulterade i åtta baklängesmål.

Ska vänta några timmar med att sammanfatta MFF:s år men jag kommer troligtvis vara mer kritisk än de flesta andra. Det enda den här säsongen givit är pengar och det har kostat placeringar, prestige och framförallt europeiskt anseende. Ifall man gör om CL kommer dens ändringen kallas ”Lex MFF”.

About this entry