Alla grupper är dödens för Sverige

Inför EM-lottningen i morgon lördag diskuterade jag i köket VM-lottningar med min mexikanske inbo Gabriel. Han berättade att Mexico var det enda av endast fyra länder som vid sex VM i rad gått vidare från gruppspelet. Jag replikerade, mer som en liten patentes, att Mexico tillhörde samma fotbollsförbund som Trinidad Tobago och dess väldigt inflytelserike ordförande i en halv livstid, Jack Warner. Samme Jack som anses ha varit en av de mest korrupta maktmänniskorna i FIFA, vilket säger en del.

Problemt för Sverige, tycker jag, är att det inte finns någon gynnsam lottning, än mindre en drömgrupp. Inga småländer från obskyra kontinenter som vi tror är offer för positiv särbehandling tills vi möter dem, typ Costa Rica 1990 och just Trinidad/Tobago 2006. Alla grupper blir Dödens grupp, för Sverige 2016. DN har gjort en liten sida där man själv kan ”Jack Warner-lotta” och inget av lagen i första gruppen är Sverige i närheten av. Av de i grupp två har vi en chans mot Österrike, kanske. Ifall utskåpningen på Friends är förträngd. Och i grupp fyra är inga lag enkla. Turkiet och Wales är väl bäst, Island kanske minst ångestframkallande.

Att sedan 16 av de 24 lagen går vidare spelar ingen roll, jag tror inte Sverige klarar av det ändå.

 

About this entry