När får van Gaal gå?

”En förbättring”, sa Van Gaal när man bad honom kommentera årets resultat i Ligacup av hans Man United. Ifjol ut i första omgången mot Milton Keynes med 0-4. I år ut mot Middelbourogh i ANDRA omgången. Det hade varit ett roligt svar i fall Van Gaal hade en humoristisk och självironisk sida men en sådan sida har Van Gaal aldrig haft. I veckan åkte hans klubb ur Champions League. Då skyllde Van Gaal på spelarna. Samma spelare som han i princip själv köpt allesammans för cirka tre miljarder svenska kronor.

Jag som följt honom sedan tiden i Ajax och de katastrofala säsongerna i Barcelona har aldrig tyckt han varit en bra fotbollstränare. Ja, duktig analytiker, väldigt noggrann, intelligent men också en en usel pedagog och en självbild som hade mått bra av en ”total makeover”.

Så här skrev jag när han fick jobbet för cirka tre miljarder sedan. Idag fann jag även en bra text i The Guardian om Van Gaals gärning och supportrarna tålamod. Själv tycker jag att Uniteds enda riktiga världsstjärna är han som inte ville var kavar där och blev avstängd men sedan har DeGea räddat dem i många matcher. Jag förstår faktiskt inte varför ha nspelar då defensivt, jag förstår inte varför han insistera på att använda så dåliga backar och jag förstår inte varför Wayne Rooney får spela.

About this entry