”Han är en lögnare”

För lite drygt tvåIMG_7881 år sedan gav fd sportjournalisten i Blekinge Fredrik Persson och fd i Sverige nionderankade tennisspelare och nuvarande TV-kommentatorn Janne Gunnarssons ut en bok om Gunnarsson. Det talades om jättelika, redan sålda upplagor och Gunnarsson signerade böcker runtom i  Växjö och i västra Blekinge, om jag minns rätt. Allt var frid och fröjd innan recensenten i Smålands-Posten skrev en lång och mycket kritisk recension.  Fredrik Persson blev arg, försökte stoppa recensionen och skrev en ganska elak text om recensentens heder och vandel på sin blogg. (länken går till min kommenterande text om det här som länkar vidare till både recension och Perssons blogg).

Recensenten, det är alltså ”moi”, tog i anmälan upp det faktum att Gunnarsson skröt om hur han satt system att lura människor. Framförallt hotell och flygbolag men att luras och narras i största allmänhet tycket Gunnarsson var jättekul. Det var en bok där Gunnarsson moraliserade ofta och mycket över andras bristande moral och hur synd det var om Gunnarsson. En annan sak jag fann märklig var att Gunnarsson inte ångrade sina hätska främlingsfientliga uttalanden utan bara var arg på att dessa hade fått så stora konsekvenser och tolkats illvilligt av elaka människor. I sak, angående de rasiststinna twitterraderna, verkade han inte ångra sig. Och SVT-sportens chef stod och står bakom honom.

När jag här på bloggen skrev att personerna i Gunnarssons närhet för mig berättat att mönstret att lura andra även gällde hans fru och familjen. Om det var sant vet jag inte men det är fullkomligt rimligt utifrån den person Gunnarsson verkar vara. DÅ ingrep SMP och vädjade till mig om att stryka det. Vilket jag gjorde.  Varför jag nämner det är för att de båda författarna nu kräver varandra på pengar och ord står mot ord. Kvällsposten skriver om det här och jag finner det ganska underhållande, om det inte hade varit för att de båda förmodligen drabbats av diverse kriser. Gunnarsson hävdar att Persson är en lögnare. Persson vill ha tillbaka pengar för tryckkostnader som han menar de var överens om att dela.

Fredrik Persson skyller det dåliga intresset för boken på att Gunnarsson inte var så känd som han trodde, vilket är en löjlig bortförklaring. Lika löjligt är det att Gunnarsson hävdar att han inte var delaktig i boken, det är bara att läsa SMP:s intervjuer med honom så förstår man att han var väldigt stolt över boken.  Det händer en hel del bakom de kritande linjerna.

 

 

 

 

About this entry