Hysén, Brolin och de andra medbedragarna 

Få saker definierar det sekulära västerländska Infernot anno 2016 bättre än spammad reklam för spelbolag med före detta kändisar. Jag finner det så tröttsamt och irriterande att för femtioelfte gången lyssna till fantasilösa bedrägeriförsök –  jag skriver bedrägeri för det är vad reklam för spelverksamhet ofta är. Istället för guld och gröna skogar säljer man sitt spelbolag på att man genom att spela med just dem är med i samma klubb som en kändis, säljer på gemenskap till en kundkategori som till stor del består av ensamstående män.

Men vi kommer inte kändisen närmare för att vi spelar. Att lova guld och gröna skogar hade varit ärligare. Det är dåliga odds även på det men det är spelbart.

Varför ska jag spela ”mot” ett visst bolag (Bet 365) bara för att en relativ Hollywoodkändis tittar mig i ögonen och säger att han själv gör det, att vi kan vara med i samma klubb? Vilken klubb? Vad har kändisen med livsodds på fotboll att göra? Vet han ens vad ”soccer” är? Kan jag verkligen identifiera mig med kändisen och hans relation till spelbolaget när den enda relationen mellan oss är att de pengar jag förlorar betalar hans gage för att ljuga för mig? Dessutom genom dåligt fabricerade emotionella lögner?

Överhuvudtaget tycker jag att människor som gör reklam för spelbolag förtjänar förakt. För de använder sitt namn och minnet av deras idrottskarriär som alibi för att lura oss att förlora pengar. De vädjar till våra känslor och den uppskattning vi alltid kommer känna inför deras enastående prestationer. De sätter vårt minne i pant för att sno oss på våra pengar.

Skriver ”sno” eftersom marginalerna för spelbolagen är löjligt höga. Och de håller till i länder som Malta, Andorra eller på Jerseyöarna där insyn är närmast noll. Egentligen borde vi gå vidare och se på TV-bolagens roll, de tillhandahåller matcherna vi hetsas att satsa på. Spelbolag och till exempel Viasat  Sport lever i en moraliskt tveksam symbios, starkt beroende av varandra men framförallt beroende av att komma över våra pengar. Speciellt den här vintern när Viasat äger rättigheterna till nästan alla de intressanta ligorna – de har närmast skapat ett fotbollsmonopol, nästan en kartell. Det spåret får vi ta upp en annan gång. Nu vill jag istället ”outa”  den f d idrottsmannen, de så kallade ”talesmännen” för spelbolag.

Han – det verkar över huvudtaget inte finnas några kvinnor i den här världen – gör det för pengar, ger lögnen och det relativa bedrägeriet ett verkligt ansikte, medbedragarens. Ett ansikte som Glenn Hyséns eller Tomas Brolins. Vi kommer alltid minnas Hysén på Wembley eller Brolins VM 1994 men gör det dem till relativa spelexperter? Dessutom måste ju kändisarna ovillkorligen tippa fel. Om de var tipsexperter skulle bolaget förlora på det så Hysén och Brolin måste försöka tippa så dåligt som möjligt och ändå framställa det som om de verkligen tror på sitt tips/spel.

Ett tag var spelmissbrukaren J O Waldner också en av dessa relativa bedragare, han som är en av landets allra främsta idrottsmän genom tiderna. Om den absoluta cynismen i detta har jag skrivit tidigare – jag hoppas JO har tillfrisknat och gör annat i dag än att lura sig själv och andra att spela.

Vår beundran blir deras bedrägeri. 2016 ges till och med de gamla idrottsstjärnorna en ny karriär, som ”spelbolagskändisar”. De hyllas som hjältar och kultpersoner, sätter sitt namn under spökskrivna kvällstidningskrönikor och gör succé i Let’s Dance genom att vara absolut sämst (det liknar spelbolagsrollen…). Det kan också ses som ett slags bedrägeri men 2016 är det inte längre det – det är bra TV eller TV med bra tittarsiffror. Samtidigt kan jag någonstans känna att vi ändå får det vi förtjänar, att vi verkligen vill bli lurade för är det något som är absolut sant i denna härva så är det våra ögon, de är helt öppna och förblir så. De, ibland även mina, stirrar på TV-skärmen och förnyar ständigt den oemotståndliga drömmen om att sätta nästa minuts livsodds.

Ps Det finns bra spelreklam, som Oddsets om spänning och delad glädje i en husbil vid en sjö eller de om att tur inte existerar. Klok, intelligent, rolig och framförallt respektfull reklam.

 

About this entry