En minusvariant – kallaste idrottstävlingarna någonsin

 

Skärmavbild 2016-01-07 kl. 17.23.13Det är köldrekord i Sverige. De flesta uteidrottare håller sig inomhus men förr i tiden var det inte lika vanligt att man bangade för lite minus. Trots att de ofta saknade skydd mot kylan och idrottade varken för pengar eller pay-per-view-tittare. Men även i modern tid har toppidrottare köldskadas. Flera svenska bandyspelare förfrös tår och fingrar i VM i Sibirien för 15 år sedan. Det finns ingående, och på skakande bandyprosa, beskrivit i Anders Lifs underbara bok ”Om bandy vore livet – berättelser om en sport”.

Den här bloggtexten om kallaste idrottstävlingarna skrev jag för många år sedan. Kan komplettera med lite fotbollskuriosa som jag hämtat från fb-gruppen med svenska fotbollshistoriker. Den kallaste elitmatchen var förmodligen kvalet till allsvenskan mellan IFK Luleå och Västra Frölunda.  Matchen spelades på Hertsö IP i Luleå den 31 oktober 1992 i 14 minusgrader. Hemmalaget vann med 2-1 och 2597 tittade på. Publiken skanderade ”Frys ihjäl Frölunda!”.IMG_8672

Vad gäller elitlag så bör i modern tid Royal League matchen som spelades på Örjans vall i Halmstad lördag 20 november 2004 mellan Halmstads BK och Malmö FF (3-1) vara kallast på uppemot 10 minus. Troligtvis finns det allsvenska matcher i historien som spelats i minst lika många minusgrader men då brydde man sig inte om kylan.

Själv minns jag att jag spelade ett par träningsmatcher som målvakt med dåvarande Div 3-laget BK Drott i Helsingborg då det var ett par minusgrader och att jag hela tiden fick hålla mig varm genom att springa, hoppa och hoppas att motståndarna skulle anfalla. De matcherna spelades på den här tiden alltid på stenhårda grusplaner!

 

About this entry