Tack för berömmet Goitom

Skärmavbild 2016-01-12 kl. 09.08.45Ni mina läsare tror mig kanske inte men jag försöker verkligen låta bli att skryta och berömma mig själv. Istället ger jag exempel på hur dåliga många av den svenska medievärldens självutnämnda fotbollsexperter grundkunskaper egentligen är. Nu skall jag göra ett undantag och det är Henok Goitoms ”fel”. Hans provocerande uttalande och dissade av våra fina, välavlönade svenska fotbollsexperter ska inte få stå oemotsagt…

Så här säger Goitom i Sportbladet i en lång och intressant intervju med Janne Andersson, till och med bättre än den Offside publicerade över 18 sidor…  (ni måste dock vara pluskund för att läsa – lär kosta en simpel krona men se upp för förlängningen ifall ni inte vill det ska bli dyrare).

”Ett par veckor in på hösten 2015 blev en sak väldigt tydlig: Janne Andersson var het igen. Framför mig satt en ivrig Henok Goitom som inte kunde sluta ösa beröm över konkurrenten IFK Norrköpings tränare. Det lös i anfallarens ögon när han resonerade kring ”Pekings” sätt att spela fotboll – hur Janne Andersson skapat ett intrikat spelsystem som gick ut på att högerbacken Linus Wahlqvist gick in som tredje mittback samtidigt som vänsterbacken Christopher Telo dundrade fram som en extra yttermittfältare, vilket i sin tur ledde till att Norrköping fick ytterligare en man på mitten.

– Det är genialt! Och ingen så kallad expert har förstått det. Jag beundrar verkligen Janne, sa Henok Goitom.”

I en försäsongsanalys över IFK Norrköping  den 1/4 skrev jag just detta: föreslog att man skulle spela 3-5-2 eftersom spelmaterialet var sådant. Jag fortsatte att insistera på detta under de första, dåliga matcherna då mittmittfältet var alltför svagt defensivt och att man måste täppa till mitten och skita i kanterna. Jag har sedan flera gånger påpekat att det är just så IFK spelat i fortsättningen –  ”4-4-2 Janne” var en chimär och att Peking spelade 3-5-2. Jag lär också vara den som tippade IFK högst upp i allsvenskan, av alla. Som sexa. Folk skakade på huvudet åt min spådom, speciellt i Norrköping men fotbollsexperter i allmänhet dissade ”Peking” 2015 enbart på grund av den förra säsongens slutplacering. Djupare än så är inte många experters fotbollskunskaper.

Nu tror jag förstås att Henok Goitom inte har helt rätt – det är ju bara att sluta stirra på bollföraren, sluta vinkla på de som gör mål och ta ögon från liverapporteringen på datorn för några sekunder så upptäcker man hur IFK och alla andra lag spelar, egentligen. Samtidigt är det så i svensk dagspress att ifall tränaren eller klubben ställer upp på ett visst sätt skriver alla tidningar att de också spelade så. Jag minns jag hade flera små interna minkonflikter på DN för att de ändrade i mina texter vad gällde uppställningar och positioner. Ta exemplet Djurgården som hade inskrivit att de skulle spela 4-3-3 och då skrevs alla tidningar det utom när DIF spelade i södra Sverige och jag skrev att de spelade 4-5-1. Att de sedan vid omställningar spelade 4-3-3  med låga utgångspositioner är en annan sak.

Självständigt tänkande ska aldrig underskattas. Maxtiotår behövs!

 

About this entry