Engelsk fotboll när den är som bäst

Viasat gav svar på tal. Alla de traditionella EPL-kramarna har i veckan ondgjorts sig över Viasats anmärkningsvärt stora licenshöjning: från 299 i månaden till 449:-. En Sportbladetkrönikör skrev att han nu skulle säga upp sitt avtal. Klart han inte gör, speciellt som tidningen betalar licensen.

 

Samtidigt levererade EPL i stor skala i denna mittiveckanomgång. Först 3-3 i Newcastle och sedan 3-3 i  går i Liverpool. Till det väldigt bra studio med Niva och Glenn. Glenn referade till en ny UEFA-rapport som säger att de största skaderiskerna inte är många matcher utan när laget byter fys-tränare!!!!

 

Så väldigt olika 3-3-matcher men oerhört underhållande på ett engelskt, nostalgiskt vis. Kamp, lera, snöstorm och en massa höjdbollar som matas in.  Påminde om 70- och 80-talets fotboll.

 

Liverpool har många skador men deras kanske största problem är ordinarie sedan ett par år tillbaka då de petade Reina, och Martin Hanssen. Mignolet gjorde inte helt rätt på någon av de tre målen även om man inte kan kalla det tabbar.

 

Cech, i sin bur, kanske borde kunnat med fingrar få upp Joe Allens kvittering  (mer fingertränings krävs kanske?)  men detta var den stora skillnaden mellan lagen resultatmässigt : Cech räddade, Mignolet släppte in.

 

Mina titelfavoriter före ligastarten Arsenal spelade väldigt bra, långa stunder passade bort ett hårt pressande Pool. Pass, positionsbyte, pass. Över tio meter. Liknade Barça, på mitten.

Mycket talang i laget och ändå saknade man spetsar framåt – Giroud må ha gjort två mål men utanför ön är han inget att lita på. Mot bra försvarare är han en medioker spelare men det kan räcka långt i EPL.

 

Liverpool saknar nästan helt talang – med tanke på att de är Liverpool.  Det här är det enda sättet de kan spela och det gör det övertygande.

 

Nu hoppas jag innerligt att Liverpool orkar ladda om inför söndagens fight med Man United- för det kommer verkligen bli en fight. En sevärd fight, rent av värt det hutlösa 449:- i månaden.

 

Ps Eftersom jag har Canal Digital kan jag inte se Viasat Play som jag annars har gratis. På pappret, i fakturan! Vad Viasat köp av t ex spansk fotboll inneburit för mig är att jag betalar mycket mer för att se mycket mindre.

Pss Visst skrev jag i söndags efter cupmatchen att Leicester var bättre än Spurs. Och i går visade Leicester det.

About this entry