Akademikern Mignolet och den bristande målvaktskunskapen i Liverpool

Det är lite lustigt men inte speciellt förvånande – de senare veckorna har jag stött på flera målvakter, och måvaktstränare som har en akademisk examen, en som inte direkt berör fotboll.  Som att Simon Mignolet är statsvetare efter fyra års studier jämsides med proffskarriären.  Sånt imponerar på mig och i den här långa intervjun i Guardian gör han dessutom ett väldigt sympatiskt intryck – klok, intelligent och öppenhjärtig. Däremot gör det tyvärr inte honom till en bättre målvakt, jo det gör det förstås men inte tillräckligt bra, tycker jag. Inte tillräckligt bra för ett lag med Liverpools ambitioner.

Detta har jag skrivit om många gånger men jag har även försvarat honom när tiderna varit tuffa. Som när Brendan Rodgers helt felaktigt petade honom förra säsongen. Fast Liverpools stora misstag var att sparka Pepe Reina – både som målvakt och inspiratör, motivstor var och är Reina i världsklass. Nu petades även Reina till förmån för Brad Jones och man undrar vem som tog dessa beslut tal Brad Jones fördel när alla med ett minmun av målvaktskunskaper kunde se att Jones inte var en EPL-målvakt, långt mindre en i Liverpool?

Spelade det in att Brad Jones var en ytterst trevlig man som råkade ut för det fruktansvärda att hans förstfödde son drabbades av leukemi och tonade bort som femåring? Åtminstone misstänker jag att detta kan ha spelat in när man visade Brad Jones mer förtroende, som förstemålvakt, än vad han var värd. Det jag läst om i boken om Martin Hansen stärker min teori.

Det här med målvakter och bildning är ett intressant kapitel som jag borde återvända till längre fram.  Det faktum att målvaktskonsten är något så individuellt och kunskapsprövande att man faktiskt kan förkovra sig i det och bli bättre fast man fyllt 29 år – vilket enligt en (akademisk) engelsk forskningsrapport är den ålder då målvakter peakar. Personligen tror jag att målvakter numera peakar först vid 31-32 års ålder eftersom målvaktskunskap är ”evidence-baserad” på ett helt annat sätt än den ganska sorgliga varieté utespelare ofta levererar. 🙂

 

 

About this entry