En seger är en seger är en seger

Varför MFF mötte Fremad Amager igår på fredagskvällen var för att de åker till Dubai idag på träningsläger (och skandinavisk cupturnering). De behövde en enkel vinst i bagaget.

Den tog det dock lång tid att leta fram den – i första halvlek då man spelade med förstauppställningen var det gästerna som hade de bästa chanserna men avsluten hade alltför dålig kvalité. Inte ens en ovanligt generös Wiland kunde hjälpa danskarna.

Det var betydligt roligare att se de aggressiva, unga spelarna än de försiktiga stjärnorna. Erik Andersson imponerade på mig liksom man såg att Mattias Svanberg kommer bli riktigt, riktigt bra. Det viktiga för de två är att de får utvecklas i en miljö med bra träningar och kvalificerade matcher. Och just det sistnämnda är jag lite orolig för. Jag hoppas verkligen att de får många chanser i årets allsvenska – spelare växer fortare där. Se på Rakip som jag tror kommer hålla ”superdansken med cuperfarenhet” på bänken, ifall nu Adu lämnar.

Det blev 1-0, en ”tap-in” av Agon i mitten av andra och det var väl allt som finns att säga om matchen. Däremot reagerar jag på ett citat av Allan Kuhn i dagens SDS. Han säger att han inte tidigare hört talas om Vidar Örn Kjartansson och det tycker jag låter märkligt. En ”berömd” dansk tränare som aldrig har hört talas om en exceptionell vinnare av Tippeligans skytteliga 2014. Var har Kuhn haft perspektivet de senaste säsongerna – enbart på konerna?

About this entry