Barça strippar

Skärmavbild 2016-02-07 kl. 16.32.34

Det avklädda är det ödmjuka. Modet att våga trotsa konfektions- och reklamhysterin.

Ser ett nästan helt avklätt Barça i gult besegra ligans bottenlag – arbetarklubben i Valencias förorter som valde blåröda tröjor för att de beundrade katalanerna så mycket. Samtidigt som det kontrasterade till de besuttnas klubb och deras Real Madrid-inspirerade färg.

 

Messi och Neymar har var sitt skott på mål under 93 minuter – det är allt. Levante har ett friläge i stolpen och några andra bra chanser men Barça spelar på hemmalagets självmål i 23:e minuten.  I 94:e minuten kontrar så de tre ”forwardsarna” ( Glenn Strömbergs uttryck) och Suarez gör 2-0 med en högerutsida. Han gillar högerutsidor. Frågan är hur många mål han gör med vänsterfoten? En högerutsida är ett omständligt och estetiskt uttryck, en omväg förbi vänsterfoten.

 

Det borde vara naturligt för en av världens bästa målskyttar att använda båda fötterna men kanske är det funktionellt för Luis Suarez att göra det obekväma, det omvända, bakvända, ensidiga.

 

Det är nog den sämsta match jag sett Barça vinna på många, många år. Samtidigt kändes det lite som en protest mot matchtiden, den för den östasiatiska marknaden anpassade 12:00!

 

Både att spela klockan 12:00 och att inte använda vänsterfoten får mig att tänka på Barças nya tröja – den som förhoppningsvis kommer användas säsongen 2016-17. Har blivit tipsad om den av mina culévänner eftersom jag är lite känd/ökänd för att vägra göra reklam för totalitära staters flygbolag  och blir extra glad när det nu läcker ut att det inte blir någon förlängning med den värsta och helt omoraliska reklamen i Barças historia: Qatar!

 

En delegation från Barça är och ser på Super Bowl i kväll och i samband med det lär de förhandla med nordamerikanska sponsorer. Min förhoppning är att Nike går ”all in” och inser att en tröja utan reklam i övrigt är så mycket mer värd än en av stora reklamblaffor nedsmutsad. Eller återvänd till Unicef, eller en stiftelse som bekämpar cancer. Jag tror att Nike skulle tjäna oerhört mycket på att förknippas med humanitet och välgörenhet än en kommersiell, vinstkrävande  produkt. Jo, Nike är naturligtvis själva ett kommersiellt, vinstkrävande men de säljer sina produkter på känslan av frihet och fysik, på välbefinnande. Så dra konsekvenserna av er reklam och satsa på ödmjuka ”bonsai-loggor!, på minimalistisk reklam.

 

På samma sätt resonerade jag när jag den här julen köpte förra säsongens MFF-tröjor med ”Tillsammans” på bröstet i stället för ”Rörläggaren”. Till fullpris. Det blev cirka 5 000:- i tröjor till mina vänner men det var det värt. Tyvärr var väl 0-8 mot Madrid-tröjan inte direkt den tröja mina culévänner är mest stolta över men det finns en förtröstan i förluster och offer. Det är nyttigt för oss culés att någon gång ibland känna oss underlägsna och nakna.

 

Det skapar ödmjukhet – det är inte alltid den längre är så synlig i FC Barcelona!

About this entry