Bra odds på Arsenal

Arsenal FC – FC Barcelona

Juventus – FC Bayern München

Det är lite absurt att fyra av de sex bästa lagen möts redan i CL:s åttondelsfinaler.  De enda jag tycker kan konkurrera är PSG och Real Madrid. Risken finns att det som det året då Porto och Monaco möttes i finalen, två lag som inte var rankade bland de åtta bästa. Utfyllnadslag som Wolfsburg eller till exempel Zenit kan med en fortsatt gynnsam lottning smyga fram till en oförtjänt final.

Alla de här fyra lagen har finalpotential, ändå slår de två hemmalagen ur ett klart underläge. Inte för att de är dåliga utanför att respekten och beundran för de två B-lagen är så enorm.

Jag tror också att skillnaderna mellan lagen är mindre än vad man tror. Jag kan mycket väl tänka mig två hemmasegrar i kväll men med ett eller flera bortamål.

Arsenal-Barça är också en match med skånsk historia. Zlatan gjorde sin bästa internationella match för Barça när de spelade 2-2 här. När de möttes i CL-finalen 2006 spelade Henrik Larsson fram till båda målen och de två var de första målen Arsenal hade släppt in i CL sedan september och mötet med Ajax, målskytt: Markus Rosenberg!

Arsenals svagheter är ytterbackarna. Bellerin, Monreal  är direkt undermåliga en mot en. Arsenals styrka är förutom Cesc och att nicka bort bollar från eget straffområde omställningarna. Welbeck, Alexis och kanske Walcott är grymt snabba både med och utan boll. Kan bli problem för ett högt stående Barça-backlinje. Är med andra ord övertygad om att Arsenal kommer försvara lägre än någonsin och satsa på omställningar. Och fast situationer efter som de har ett stort överläge i huvudspelet. Lika stort som underläget längs gräset.

Juventus är bra, inget tvivel om det. Det råder heller ingen tvekan om att Bayern är bättre över två matcher men jag tror det blir snålt i kväll. Kan till och med tänka mig en mållös match eftersom det gynnar Juve. Samtidigt som Bayern är övertygande om att de krossar alla på hemmaplan. Kan den här matchen över huvudtaget sluta annat än oavgjort?

Så jag utgår ifrån oavgjort i Torino till 3.20 hos Bet 365. Sedan dubblar jag med både Arsenalvinst (5.00) och oavgjort (4.00) i London. Ger 12.80 eller 16 gånger insatsen.

Ps Har inga som helst problem mot att tippa mot mitt lag. Det blir ju en tipsmoraliskt winwin-situation…

About this entry