Funktionsfotboll

Årets bästa fotbollsmatch. Jag är rätt säker på att inget kan konkurrera med gårdagens Arsenal-Barça. Först en halvlek med oerhört högt tempo, snabba omställningar och en fantastisk chans för Arsenal att ta ledningen. Fast Ter Stegen räddade. Liggande. Barca började rulla men Arsenal försvarade sig perfekt i 44 minuter. Sedan fick Suarez två frilägen, varav ett på nick som han brände. Och på den första läste Cech honom och gjorde en av de svettigaste fotparader jag någonsin sett.

 

Arsenal hade den chans, som jag hade spelat 200:- på och som givit mig 12-16 gånger pengar ifall de tagit den (Juve-Bayern kunde ju som jag skrev endast sluta oavgjord) . De fick chansen att överraska men förvaltade inte den gåvan. Sedan blev det inte så många fler, de gick de ned sig, förmodligen för att de var utmattade av allt springande redan då, i halvtid. Visst sprangs det även i andra men då mindre organiserat och övertänkt. I första rörde sig hela Arsenal som ett lag, sedan sprack mönstret. Enskilda spelare började springa mindre och med kortare avstånd också fel.

 

Istället för alternera mellan lågt försvar och hög press så backade man hem och satsade på omställningar med många spelare. Ju längre matchen led ju fler blev de rödvita på fel planhalva samtidigt som det blev underbart stora ytor på deras egen planhalva.  När Barça vände hamnade hemmalagets långsamma mittlås alldeles för högt upp i banan och blev omsprungna och bortpassade av de tre gästande anfallarna. Speciellt 1-0 var fantastiskt då Iniesta bröt ett anfall med en konstspark som samtidigt var en 25 meters passning på Neymars fötter. Han spelade Suarez i djupet som spelade tillbaka och så passade Neymar till slut Messi som fintade ned Cech i gräset innan han lättade in bollen i övergiven bur.

 

Dessutom hann jag vika all tvätten, sex proppfulla maskiner, redan i första halvlek!

About this entry