Värsta missen någonsin

 

Före denne Dzeko fanns Prati. Det var när jag var ung och Pratis miss på Råsunda ansågs vara den värsta som någonsin åstadkommits i seriösa sammanhang. Pratis sköt över tomt mål från två meter. Det verkade fullkomligt obegripligt. Det var 1970 och vi kände ännu inte till den italienska fotbollen och alla deras spelskandaler.Det som då verkade obegripligt är väl mer att betrakta som oanständigt idag.

Jag har själv missat öppna mål men det för att jag hunnit tänka, för att jag fått en tackling eller på annat sätt störts av andra, eller min egen självbild. Men detta, denne tillsynes oskuldsfulle Edin Dzeko och hans naiva vänster bredsida är inte enbart är helt ohotad. Han varken möter en hård boll, en studsade eller boll i luften som tvingad honom försöka omvandla den till mål med fragil volley. Denne Dzeko som hade kunnat stoppa bollen först, denne Dzeko som tjänar en eller flera miljoner kronor i månaden och har gjort detta i flera säsonger. Edin Dzeko som för inte alltför länge sedan jämfördes med den Store Zlatan. Nu har denne Dzeko gjort något som bäst kan liknas vid ett moraliskt och/eller offensivt självmål.

Ju mer jag tänker på detta, på Dzeko, på Prati och på de andra grova målsumparna så går det inte att utesluta att sådana här genanta misstag enbart kan åstadkommas i Italien, av Italien.

Ps Edin Dzeko är från Bosnien och Hercegovina, ett land som idag startat en insamling, i Stockholm, för att få ihop en miljon kronor så de kan vara med och tävla i Eurovisionens Schlagerfestival.

About this entry