Inte riktigt nöjd med Staffan Lindeborg…

Nu har jag varit med och betalt hans lön i 25-30 år så jag tycker faktiskt jag kan få säga något om Staffan Lindeborgs kvalitéer som fotbollskommentator. Jag tänker inte anmärka på hans trevliga röst, hans positiva inställning och gemytliga intervju med Lars Åke Lagrell. Staffan är dessutom säkert jättebra på simning och andra Public Service–sporter. Vad jag stör mig på är att han efter att ha kommenterat fotboll i 25-30 år fortfarande är så okunnig och illa påläst. Varför denna brist på intresse, brist på professionalitet? Ja, det var bara en obetydlig cupmatch men det var ändå med två nya allsvenska lag.

När en given startspelare efter en misslyckad tackling precis framför bänken ligger blixtstilla och skriker, medan han håller sig om  ljumskarna (låret). I februari. Efter det att fysioterapeuten lagt ett hårt jättelikt brunt monsterförband över hela låret – hur stor är risken att spelaren inte blir utbytt? Klart han haltar ut för gott, menar nog de flesta. Men  Staffan Lindeborg, efter ett helt liv av elitidrottsrelaterad verksamhet, blir uppriktigt överraskad. Och då måste han ända ha sett den febrila aktiviteten som uppstod på bänken sekunderna efter sträckningen. Den pågick ju där, rakt framför ögonen på honom.

Lika överraskad blir han över att Östersunds Bobo Sollander går ned som mittback. Han låter nästan lite upprymd i rösten, så som det var ett taktiskt skämt. Fast Bobo startade där i förra matchen och säkert har gjort 15-20 matcher som mittback de senaste säsongerna. Det är ju därför han är känd, förutom för att han valde bort släktens favoidrott- alpint!

Alex Dyer är inte en offensiv nyckelspelare på Östersunds mittfält.

Man kan inte ge en Jönköpingspelare assist på ett självmål av motståndarna.

Det är bara första 20, sedan stänger jag av örat. Då har jag inte nämnt att han ofta haussar triviala saker, haussar fel spelare för fel saker och i princip bara tittar på bollen, hela tiden. Det är OK att man inte förstår fotboll, utan t ex bara simning, men då bör man kompensera det med att vara påläst. Efter 30-40 år på en av de finaste jobb en svensk sportjournalist kan ha.

Sedan det där med klockan. Det är ju inte helt oväsentligt ens i simning. Ifall man kommenterar en match med avspark kl 15 och har halvtid, då är alltså klockan minst 15:45. Ifall en annan seriematch hade avspark 13:00 kan den faktiskt inte ”i princip nästan vara slut” utan är mer slut än en uppstoppad norsk ”fjordsinger” i en Monte Python-sketch. Alla de matcher han räknar upp som börjat 14 är vid 15:45-tiden inte ”i halvlek” utan de är alla, troligtvis, nästan slut. Det kan tyckas småsint att anmärka på att Staffan inte kan klockan men det blev så mycket den här gången.

Och ja, jag är sur för att Östersund förlorade, jag vädrar mitt allmänna missnöje med världen och låter Staffan Lindeborg stå i vägen för det. Men som subjektivt, ideellt arbetande bloggare har jag rätt att låta mina känslor och brist på empati påverka mitt resultat. Det har inte Staffan!

About this entry