Vad är det som är så jävla svårt, i AIK?

AIK fotboll ska få en ny ordförande, hämtad från kultursfären. Han heter Jonny Jergander, är 50 år och jobbar vanligtvis som ”verksamhetsansvarig och vd för Kulturdirekt”. Jag har absolut ingen aning om vad Kulturdirekt är. Av ordet att döma handlar det om att sätta sprätt på lovvilliga kommunala och statliga kulturmedel, den lukrativa mellanhandsmarknaden. Av bilden att döma i DN  har Jonny själv dessutom ett stark Persbrandtkomplex men han kan vara en bra AIK-ordförande ändå. Persbrandt har kommit ut som både AIK och Djurgårdare men nu allra senast hade han en Bajenmössa på sig på Tele 2 Arena och sjöng flitigt.

Grimman har intervjuat honom (Jonny alltså ) i DN och tar då upp frågan om Sofia B Karlsson och hans svar får mig att tveka. Jag förstår att han inte kan stöta sig med stora medlemsskaror innan han blir vald men det finns en fråga där alla företrädare för svensk fotboll måste vara jävligt tydliga. Där de inte får tveka. Jonny Jergander tvekar:

”Sofia B Karlsson lämnade AIK efter hot sedan hon drivit ”Fotboll för alla” oavsett kön, etnicitet eller sexuell läggning. Hur ser du på det?

– AIK ska vara en klubb för alla, det är viktigt. Det är inte helt lätta frågor att hantera, det är ju trots allt en oerhörd massa medlemmar som väljer att vara med, det är många att ta hänsyn till.”

Vilka är det man ska ta hänsyn till? Vilka är frågorna som inte är ”helt lätta”? Jag tycker det låter motsägelsefullt, ja rent ut av falskt och säga att det är viktigt att klubben är för alla men att det samtidigt är en svår fråga, den att var för alla. Personligen tycker jag det är en skitenkel fråga – klubben är för alla. Punkt. Ifall rasister, homofober, islamofober, kvinnohatare och andra inte trivs i AIK så får de väl dra – på det viset ska AIK aldrig vara en klubb för alla.

Det handlar om att ta avstånd från hat och exkludering. Det borde vara en enkel sak för en fotbollsordförande att slå fast 2016 men är det uppenbarligen inte i AIK, inte för Jonny från Kulturdirekt.

Denna flagranta feghet och rädsla för att stöta sig med de högljudda hatarna tar sig också uttryck i nästa svar på Grimmans fråga:

”Det pratas om att mörka krafter som mc-gäng infiltrerar allsvenska klubbar, AIK ska vara en av dem. Är det något du känner oro för?

– Nej, det gör jag inte. Jag har också läst den typen av tankar både kring AIK och andra storklubbar. Jag kan inte uttala mig för andra än AIK men det är en riktig anka, den finns inte. Jag har aldrig sett eller hört att det skulle vara någon sorts infiltration på det sättet.

– Jag har aldrig känt det minsta hot eller något i den riktningen. Däremot kan jag, i egenskap av gnagare, i vissa situationer uppleva situationer som hotfulla, i samband med vissa matcher till exempel. Men då är det framför allt från motståndarsupportrarna”.

Vad den blivande ordföranden säger är att han ”aldrig känt det minsta hot”, att påståendet om det finns högerextrema krafter bland AIK-supporters är ”bara en anka” och att ifall det finns hot så är det bara de klubbarnas och supportrarnas andras fel.

Jag tror inte att Jonny Jergander vill framstå som en feg, falsk och oansvarig fotbollsledare men det är exakt den bilden jag får av honom i den här intervjun. En ordförande som väljer att skydda hatarna och bagatellisera problemen, i AIK.

Jonny Jergander – vad är det som är så viktigt och samtidigt så jävla svårt att hantera? Respekt för medmänniskor och AIK-medlemmar? Respekten för Mikael Persbrandt och andra som inte håller på AIK i år? Människors lika värde? AIK-supportrars rätt att slippa förnedras för att de inte passar de grottfolksliknande normerna från Norra Stå? AIK, landets kanske största och mest emblematiskt fotbollsklubb, är värd en bättre ordförande än Jonny Jergander – välj en annan!

 

 

About this entry