En käftsmäll för Snoka-romantikerna

DSC07479

Norrköpingsandan, nej varken den i Curva Nordahl eller i Mats Granbergs bok utan live, på Bråvalla. Vad som den här gången framkallar detta tillstånd av utilitaristisk kommunal koncensus bland män som talar mindre vacker svenska är Backyard Babies grymma spelning i juni 2015.

Tre självständigt tänkande malmöitiska fotbollskunnare har intervjuats av den likaledes självständiga IFK-bloggen Kamraterna. Två av de tre är SDS:s Fredrik Lindstrand och SkD:s Ole Törner. På bloggen ger de sin syn på söndagens cupmatch och en del annat som till exempel vad som behövs för att IFK Norrköping ska göra om det som Elfsborg, och delvis HIF, lyckats med. Jag tror det är en politisk fråga och att relationen kommuninvånare och elitfotbollsintresse inte är tillräckligt stort i Norrköping. Det är en käftsmäll för Snoka-romantikerna! Jag tror dessutom inte att Norrköping är en tillräckligt rik kommun för att göra IFK till ett permanent topplag i allsvenskan. IFK:s möjlighet är Lundbergsbolagen och deras miljarder men jag tror inte de är intresserade. Norrköping har tyvärr inte den lyster som Sveriges vackraste och samtidigt mest misshandlade stad borde ha och det är inte enbart Lasse Stjernkvists fel. Men en del av ansvaret ligger där. Å andra sidan tror jag inte att varken Åby- eller Lindömoderaterna hade nåt ett bättre resultat. Jag tror att FIK Norrköping först får bygga berget och sedan, när de permanentat en plats på toppen, kommer Muhammed – om man  så säger.

About this entry