Laul och Eero Markkanen

Ser store Eero göra ett inhopp i cupmatchen mot Hammarby. Det jag ser, ser inte så bra ut. Problemet är inte att Eero är stor, har är möjligtvis ännu större nu än när han lämnade AIK men som fotbollsspelare har finnen aldrig varit annat än pygmé..

Real Madrid köpte Eero i juli 2014 för 25- 30 miljoner kronor och bröt kontraktet med honom ett år senare. Det sades vara för att han blivit tjock men troligtvis var orsaken att Eero helt enkelt var alltför dålig, ohjälpligt dålig.

Minns en diskussion jag hade med Robert Laul om Markkanens framtid. Laul var som alltid raljant och hånfull – han är ju den store och beundrade fotbollsexperten. Faktum är att Laul inte var ensam i sin haussé-ning av Eeros framtid utan även andra fotbollsexperter på Lauls tidning spådde samma utveckling.

Även om jag då inte skrev det i klarspråk så misstänkte jag att köpet var en av alla dess märkliga affärer i Fotbollseuropa där en klubb köper spelare alldeles för dyrt, långt över marknadsvärdet just då. Jag vet att sådana affärer förekommer och jag tror detta var en av dem – avgjort på förhand och entusiastiskt påhejade av nyttiga ”sportjournalistidioter” som Robert Laul. Nej, jag tror inte Laul fick pengar för att spekulera i Eeros briljanta framtid men hans omdöme och brist på kunskaper väcker en del frågor.

Påminner mig en annan diskussion vi hade ungefär samtidigt som handlande om ifall MFF var dåliga på att försvara sig mot fasta situationer. Det var f ö en tes som även Lasse Lagerbäck drev men det störde inte Laul som raljerade även över ”Lasse Lavas” åsikter.  Det var då, innan Island började skrälla i EM-kvalet. Idag skulle Laul aldrig våga raljera över Lagerbäck. Sån är fotbollsjournalistiken…

Idag har väl de flesta som ser fotboll accepterat att MFF har stora problem med att försvara på fasta situationer, även under Allan Kuhn.

Det är alltid mycket lättare att dissa än att var saklig och kritisk.

About this entry