Zlatans otroliga comeback och CL-lottningen redan avgjord

Hur långt Zlatan tar sig i CL den här gången avgörs förmodligen av lottningen i morgon fredag. I Nyon, direktsänd lite överallt. Ifall nu inte UEFA i sista stund flyttar den till  Godmorgon Sverige. Själv genomförde jag för säkerhets skull lottningen redan i helgen så jag tänkte istället diskutera Zlatans fantastiska fysik och mental mognad. Vid 35 års ålder.

Den direkta orsaken är att en läsare, ”Viktor”, kommenterat en gammal och kort Zlatantext med orden ”Är du dum i huvudet”. En kärnfull och överraskande intressant fråga/konstaterande. Jag är tacksam att Viktor uppmärksammar mig på texten och hoppas han förlåter mig för att jag enbart citerar hans kommentar, dock i sin helhet. Min egen text, lite längre men även den kritisk till sin prägel, ifrågasätter Zlatans framtid och är skriven den 7 september 2011. Då hade Zlatan just alibispelat sig igenom en säsong i Milan och gjort 14 alibimål på 29 ligamatcher. Han var, som jag påpekar, inte helt i fysisk eller mental toppform. Han var tjockare, slöare och betydligt divigare. Han var som jag ungefär skriver ”en bedagad 29-årig före detta skyttekung i en 37-årings kropp”.

Idag är Zlatan ett fysiskt fenomen och helt överlägsen sina motståndare mentalt. När PSG mötte Chelsea kom de tuffa londongrabbarna springande och hjälpte honom upp på fötter efter närkamper – sånt händer annars bara Messi, inte ens Christiano Ronaldo ges sådana hedersbetygelser. Denna mentala fördel är för övrigt något Zlatan utnyttjar maximalt.

Vad som förvandlat honom från en 29-årig föredetting till en av världens absolut bästa fotbollsspelare vid 35 vore intressant att läsa. Fast du lär inte få göra det här för jag vet inte. Naturligtvis både äter och tränar han annorlunda men det måste också vara något annat, en mental mognad och seriositet som nog imponerar allra mest på mig.  Det kan inte enbart vara den där Zlatanomelettens förtjänst, även om den innehåller mycket chili.

Ps Vid närmare en närmare undersökning finner jag att min småcyniska Saida-lottning av CL försvunnit från bloggen så jag nedtecknar den ännu en gång, så som jag minns den:

Barça-Benfica

Bayern – Wolfsburg

PSG- Man City

Atletico-Madrid

Ursprungligen hade jag Barça-PSG men eftersom de mötts två gånger nyligen i CL tror jag UEFA trots allt vill undvika en upprepning. Däremot gillar UEFA att lag från samma länder slår ut varandra och i det här fallet ser jag gärna ett Madridderby i kvarten.  Tror att de här angivna hemmalagen spelar semifinal.

Oss Kan man spela på resultatet av lottningen?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

About this entry