Dysfunktionella fotmiljonärer

Skärmavbild 2016-03-18 kl. 07.55.25Jürgen Klopp kommer troligtvis att köpa många nya och ganska tyska spelare till sommaren. En av dem som jag inte tror får stanna i Liverpool är Nathaniel Clyne. Jag kan inte avgöra hur pass lovande han är som spelare men jag kan se att hans träning delvis fokuserer på HELT fel saker.

Jag har aldrig sett så stora överarmsmuskler på en ytterback som på Clyne. Vanligtvis är det långsamma anfallare som kompenserar med relativt grotesk  överarms- och axelmuskulatur men ytterbackar?

Visst, det behöver inte bara i vägen och man kan ju faktiskt nästan ha fått det gratis i generna men då måste man ju använda de här många extra kilona till något bra och nyttigt. Som att kasta långa inkast, som att hålla bort motståndarna vid 50/50 dueller. Som att styra anfallaren bort från bollen genom en kraftig ”bom” mot motståndarbrösten.

Clyne använder inte armarna – han sparkar istället och inte sparkar han bättre och mer pricksäkert än att han allt som oftast träffar vrister och underben. I eget straffområde. Den solklara straffen mot Man United han orsakar är helt onödig, ja rent ut av klumpig.

Clyne verkar helt enkelt inte så snabb, i benen, vilket kan bero på extrakilona på överkroppen. Han har troligtvis också en välutvecklad, deformerad bröstmuskelatur som gör sig bra på bild men sämre i fotboll.Skärmavbild 2016-03-18 kl. 07.55.10

På det viset påminner Clyne om massor av andra fåfängda elitidrottsmän som valt sämre resultat före en mindre maskulin och muskeldeformerad  kropp. Han tycker helt enkelt det är viktigare att vara snygg enligt hans egna ideal än att vara bra.

ps Och då har jag inte sagt något om tatueringarnas motiv…

pss Och då har jag inte sagt något om målvakter i Författarlandslaget som också plockar av tröjan efter matcherna…  en talang i elitklass, just i det sammanhanget.

About this entry