Tio magiska MFF-minuter

Såg inte hela första halvlek men tillgodogjorde mig den relativa katastrofen i SVT:s fylliga, reklambefriande pausunderhållning.

Först det bästa – final! Och Rosenbergs bästa match. Bergets pass i absolut rätt tiondel, tvåfotaren och det kyliga avslutet.

Straffen var dålig och målvakten hade så när räddat den. Skrev om faran med dessa tendentiösa straffar efter matchen mot Giffarna. Hade KFF-keepern tränat lite mer handledsstyrka kanske MFF inte gått till final. Början på andra var inte mycket bättre än första men man vågade pressa lite och pressa högre och det gav sensationellt resultat: tre mål på to minuter.

Det var ungefär allt som var positivt.

Klart man kan berömma Kalmar för att de så totalt spelar bort MFF i första halvlek. Det är en tränarens uppgift att framställa det så men Rasmus Elm tyckte inte de, Kalmar, varit speciellt bra. Å anda sidan tyckte han också att planen var fantastisk.

De få minuter jag såg i första var det ett passivt, stillastående MFF- dessutom i underläge. Man hade samma problem med uppspelen som jag tidigare påpekat. Istället tjongade man långt och meningslöst. Krystad fotboll.

Brorsson som var precis så dålig som i de tidigare matcherna. Konstigt, trodde han höll högre klass, kändes så i höstas men de här matcherna i svenska cupen har varit pinsamt dåliga från han sida. Hoppas Carvalho och Rasmus är klara till serien startar för så som Brorson ofta agerar, t ex vid målet får man inte göra som mittback i allsvenskan eller Superettan, oavsett lag. Kari Arnason var inte heller speciellt bra vid reduceringen men det kan kanske förklaras av att han tagit ut segern före slutsignalen.

Rodic är snabb men tillför han så mycket annat?

Kan inte dissa Kjartanssons första 35 för de såg jag inte men när jag väl var där, framför TV-en, så såg jag inte honom. Är han fortfarande den där Supervärvningen? Är Allan Kuhns världsunika spelsystem så där väldigt bra och svårt att försvara mot när MFF nu inte har Rasmus Bengtssons uppspelsfot?

Finalen till trots – det var 80 ganska kassa MFF-minuter. Dåligt spel, hyfsat bra press i andra halvlek. Men vinner inte allsvenskan på det. Jag är orolig!

About this entry