Tio största svenska ögonblicken i idrottshistorien

Allra först. Jag ändrade rubriken från Tio största ögonblicken i svensk idrottshistoria. En liten men viktig distinktion.

Nu: vilka är de och varför är jag så kåt på sånt här omöjligt sportnörderi och sustainabilitytrams? Historia är ju historia och ska så förbli. Det går inte att jämföra olika idrotter, olika tider och olika genus. Och vad menas med ”största”? Kanske menar jag betydelsefulla, i en större idrottslig och samhällelig kontext.

Jag är ju ”en sådan” som tycker att det mest överskattade i idrott är vinnare, åtminstone så länge det inte är jag själv och hur jag än tänker så har jag svårt att platsa här: straffräddningen i Student-SMfinalen i fotboll 1982? Höjdhoppsvinnare i skolmästerskapen 1974? Fyrdubbel VM-vinnare i Författarlandsfotboll? De informella och trevliga diskussionerna om framtiden för NBA och Euro-basketen med David Stern som dessutom presterade mig för Michael Jordan i Paris 1998? Femma i Journalist-SM 1992 för häst och vagn? SM-segern i fotbollskunskap på Nya Ullevi 2007? Nja, kanske inte riktigt så här är de övriga, alla tio, utan rangordning:

Björn Borgs fem raka Wimbledontriumfer

Gunnar Larsson vinner OS-guld med en tusendels sekund

Ingmar Stenmarks tystnad under segerintervjuerna i Plex kommentatorshytt

Gunder Hägg och Arne diskas

Zlatans taekwandoklack/superbicycleta mot England

15-åriga Jane Cederquist tar OS-silver i Rom 1960.

Arne Borg slår världsrekord på 1500 meter i Bolonga med två minuter.

Stockholms-OS 1912

Pingislandslaget krossar Kina med 5-o i lagfinalen 1989

Gunde Svan fullföljer femmilen i Kollen med en bruten arm som enda sällskap i 35 km. Han blir inte sist.

Varför?

Jo, för nu skall jag snart iväg på releaseparty av Idrottsvetenskapens ny grundbok i ämnet. Jag är nyfiken på ifall någon av dessa ögonblick nämns i boken. Historia är ju inte så himla inne i akademiska kretsar, precis som kungalängder tråkigt men förståeligt nog försvunnit ur historieböckerna i grundskolan. Ifall de nu över huvud taget har böcker längre…

About this entry