Rasistoffer? Edward Ofere 30 i dag

Läser en vetenskaplig studie om afrikanska fotbollsspelare där den före detta MFF-forwarden beskrivs som offer för rasismen i svensk media och bland svenska fotbollsklubbar. Beviset är att Ofere i bland annat Aftonbladet och Dagens Nyheter 2007 inte rankades som mer än en medioker spelare i allsvenskan trots att han senare, tre år senare, såldes till en klubb i italienska Serie A.

Går in på Wikipedia och ser att Oferes karriär inte blev så lysande som MFF, och jag själv, trodde när han kom till klubben 2005. Samt att han faktiskt i dag den 28 mars 2016 fyller 30 år. Med andra ord dags att rannsaka påståendet om att det var ett utslag av rasism. På Wiki står att Ofere var MFF:supportrarnas favoritspelare och beviset är att de tilldelade honom en sång. Personligen tycker jag både dessa ”bevis” för Oferes storhet är ganska skrala. Ofere var aldrig MFF-suportrarnas favorit. Han hyllades för målen ( 18 på 85 matcher) men desto fler var suckarna när han sprang offside, inte spelade bollen utan gick på dåliga egna avslut och utnyttjade sin fysik på ett av domarna regelvidrigt sätt. Ofere hade mycket talang: hyfsad teknik plus en stor stark kropp redan vid 19 års ålder. Jag var en av dem som trodde på honom från början men som blev alltmer besviken på hans oförmåga att anpassa sig till svensk fotboll, ja till elitfotboll över huvud taget, trots de fem år han faktiskt tillhörde MFF.

Jag minns att jag betraktade övergången till Lecce som ett skämt eftersom Ofere inte närmelsevis var tillräckligt bra för Serie A. Förmodligen såg klubben det jag och andra hade sett fem år tidigare – mycket oslipad talang. Ofere spelade under tre år 18 matcher men det framgår inte hur många som var i Serie A och hur många i cupen, hur många vänskapsmatcher e t c.  Sedan har Edward Ofere hankat sig fram i klubbar i näst högsta divisionen i Sverige, Norge och Skottland. Tio matcher här, tio matcher där, ofta parade med knäskador, ifall man får tro Wikipedia och det bör man kanske göra, eller inte. Bristen på konkreta fakta och skribentens ständiga vilja att hela tiden framställa Oferes karriär som mer framgångsrik än den var/är får mig att misstänka att wikipediaförfattaren har andra ambitioner än att ge en sanningsenlig bild av Oferes karriär. I hur hög grad Wikipedia fått författaren till studien att haussa Ofere vet jag inte men det är tragiskt när just en akademiker har så ytterst lite på fötterna när denne framför så pass grova anklagelser.

I Carl-Gustav Scotts bok ”African Footballers in Sweden: Race, Immigration and Integration in the Age of Globalization” finns många intressanta och beklämmande belägg för rasismen i svensk fotboll, framförallt i ett historiskt perspektiv men att dissa Edward Ofere som fotbollsspelare är inte ett utslag av rasism.

Ps Troligtvis var jag inblandad i DN:s bedömning av allsvenskans utländska spelares kvalité. Jag är alltså jävig, men inte rasist!

Pss författaren tolkar de båda tidningarnas betyg så som att tre är godkänt och två underkänt. Ifall man skriver en bok om allsvensk fotboll och medier bör man, tycker jag, veta att åtminstone Aftonbladet alltid själva betraktat betyget två som godkänt och tre som bra.

 

About this entry