Häckens fusk straffades hårt och obarmhärtigt Del 2

Hörde i går att situationen med Paulinho,  Mitov Nilsson och dess konsekvenser diskuterades internt i IFK. Det glädjer mig mycket eftersom ”Paulinho-gate”  involverar ett par av de saker som fotbollen inte borde utan helt enkelt måste stävja. Åtminstone diskutera öppet istället för att inte låtsas om att de inte existerar eftersom Paulinho och hans lömska lagkamrater förstör eller misshandlar matcher, ja de till och våldför sig på själva fotbollens idé.

 

Ta t ex det faktum att Paulinho medvetet går in för att skapa en skadeliknande situation med Mitov Nilsson. Jag vet inte om han ville skada motståndaren lite eller bara använde det som en ursäkt för att själv spela skadad men det var i alla fall inte bollen han var ute efter i den situationen. Som målvakt tycker jag det här är extremt olyckligt, och farligt.

 

Sedan det faktum att Häckens bänk började skrika om huvudskada och avblåsning och att det hördes som om det gick verkligt hotfullt  till vid sidlinjen. I efterhand borde det rendera Häckens ledning ett par avstängningar. Och straffet att faktiskt tvingas LÄSA och LÄRA sig regelboken.

 

Sedan har vi unge Linus Wahlquist som känner sådant obehag framför bänkarna att han spelar ut bollen trots att domaren inte vill det. Trots att hans lag ligger på och känner vittringen av ett segermål. Det är inte Linus eget agerande och varför han gör det jag är ute efter, alla spelare gör så av kollegiala skäl. Vad jag är ute efter är att man i de situationerna underkänner domaren roll och omdöme och tar ” reglerna i egna fötter”. Jag har svårt att förstå varför. Det hade varit verkligt enkelt ifall klubbarna på förhand bestämmer att lita på domarens omdöme och låta hen bestämma, även vad gäller skador.

 

Slutligen borde SvFF införa granskning och straff i efterhand för de företeelser som är uppenbarligt farliga och till men för fotbollen. Straffa spelare, ledare, jag till och med dåliga domare dagen efter. Fotbollen måste ta sitt ansvar vad gäller regler och inte minst vad gäller moral. Att hävda att man står för Fair Play när spelarna oupphörligen ger ett helt motsatt intryck gagnar inte FIFA och UEFA:s trovärdighet.

About this entry