Sanningen om Sanna Kallur

Få idrottsutövare (eller f d idrottsutövare) önskar jag så gott som Sanna Kallur. Hon har trotsat kroppen i åtta säsonger utan att den accepterat omständigheterna. Jag känner igen mig, jag förstår att hon inte vill ge upp sin träning, sina drömmar och sitt saftiga OS-bidrag. Hon har levt så här i typ 20 år och det är svårt att sluta fastän kroppen gång på gång skriker: ”NEJ!”.

För den gör ju det. Trilskas, vill inte. Säger hela tiden till att den inte pallar den här träningen längre.

Senaste i en feature från Florida i DN berättar hon och hennes tränare att allting är positivt, ja förutom att nu ett knä har börjat spöka. Det är alltså åttonde säsongen i rad som 34-åriga Sanna får försäsongen förstörd. De övriga sju säsongerna har även resten av säsongen missats. Vad säger att det är annorlunda den här våren?

Knä förresten – knä, underben, fötter, lår och bål måste ju slitas enormt av att träna korta häcken. Jag undrar om skadedrabbade löpare på den distansen över huvud taget att göra seriös comeback?

För tre år sedan skrev jag en syrlig kommentar om att Sannas dröm var orealistisk och att det handlar om att hålla varumärket sanna Kallur vid liv så länge som möjligt. Det var kanske lite taskigt men satt i ett större perspektiv är väl hennes satsning ganska cynisk?

Det hade varit en sak ifall Sanna gjorde en helt privat satsning – på mödrarehab eller OS-final. Ifall hon inte tog en del av OS- och sponsorkakan som även yngre, mindre skadade konkurrenter vill ha men nu gör hon ju detta – tar pengar, stöd och en massa  media. Plus att hon har vad som sägs vara landets bäste sprintertränare vid sin sida, i Florida.

På samma sätt kan man vända på resonemanget och slå fast att DN behöver skriva om folkkära, blåögda, blonda svenska favoriter som Sanna Kallur. Hennes tränare behöver säkert henne för att rättfärdiga sin lön och status och speciellt svenska friidrottsförbundet är helt enkelt beroende av Sanna Kallur nu när deras inköpta, kvinnliga medaljhopp inte mäktat med OS-kraven och resultatpressen utan dopat sig.

Jag vill inte påstå att Sanna Kallur gör något direkt fel men jag tycker det är viktigt att se hennes beslut även i en större kontext.

Här är tre tidigare, problematiserande, texter om Sanna Kallur.

 

 

About this entry