Olle Ljungström

Den här texten handlar inte enbart om fotboll… men någon gång ska man bryta bloggstrukturen och varför inte i dag då Olle Ljungström dött. Jag har inte ens en kategori över varken ”Glädje” eller ”Lycka”!

Det finns många svenska ordspråk som varnar oss för att vara lyckliga och glada. Vi ska ”inte ta ut segern i förskott”, ”dagen vinnare är morgondagens förlorare”, ”skomakare bliv vid din läst” och ”När glädjen står i stugan, står sorgen i förstugan”.

Sanningen är att lycka och sorg ständigt vandrar vid vår sida, ofta samtidigt. Som idag när CF Reutersvärd har avlidit och sedan, minuterna senare kommer nyheten att Olle Ljungström gått bort: ensam, sjuk och missbrukad i en lägenhet i Alingsås. En kropp då så full av liv och känsla, då beundrad av hundratusentals men nu upptäcktes resterna, kalla ,stilla, bleka och blåtonade av hemtjänsten.

Jag får nyheten medan jag läser den första recensionen av Författarlandslagets antologi ”En i laget”. Den får svinbra beröm i BTJ, omdömena som alla i biblioteksvärlden läser. Och Misans stulna väska har återfunnits. Det är så mycket nu och det är viktigt att inte tänka på att separera de olika känslorna – man får vara glad och känna sorg samtidigt. Jag tror vi är alldeles för hämmande av det lutheranska arvet för att våga leva känslorna fullt ut, jag tror på att inte hålla igen det som får oss att skälva, gråta och le mot alldeles ingenting annat än nuet.

Min far, och min mamma hade varit väldigt stolta över mig. I dag. Jag borde gjort det här långt tidigare, jag ska försöka låta bli att skjuta upp så mycket, så länge. Att istället ta ut sorgen och glädjen när chansen dyker upp. Det kan jag lova min far nu, nu innan det är alltför sent. Så här sjunger Olle Ljungström i ”Jag och min far”.

”Cirkeln ska slutas

Det har jag kvar

Vi ska enas i jorden

Jag och min far.”

PS efter jag skrivit det här har jag blivit uppmärksammad på att det dels är Magnus Ugglas text jag citerade  här(( nu borttagen) och att Uggla låg på Svensktoppen i 161 veckor med sin version.    Det säger rätt mycket m mitt intresse för Magnus Uggla, och Svensktioppen, att jag inte visste och aldrig hört låten tidigare.

 

About this entry