HIF får lida för cupförlusten

Derby är inte alltid derby. Ibland är det mycket, mycket mer. För HIF är det här årets match, utan tvekan. Det enda som kan konkurrera är en kommande, eventuell streckstrid om kval- och nedflyttningsplatserna.

MFF spelade just årets match, och torskade. Ska de nu rädda säsongen, publiksiffrorna och inte minst sin fotbollsmässiga heder krävs två saker. SM-guld och två överlägsna seger mot HIF.

Ifall Allan Kuhn nu tittat fram från sitt gömställe (under straffsparksläggningen) i Swedbank Stadions inre och fick välja vilken match som helst i allsvenskan efter det vanvördiga nederlaget så hade han valt HIF på Olympia. Ska han få igång spelarna på maxvarv direkt är det den matchen som gäller. Resten av säsongen sköter sig själv, Allan kan återvända till sin inre  asyl.

Med andra ord tror jag att alla de HIF-are som jublade i torsdags gjorde det lite för tidigt. Jag tror MFF går ut och kör över HIF. Jag kan inte tänka mig att hemmalaget lägger av, så som de gjorde mot Hammarby men jag tror ändå att MFF:s högre tempo och betydligt duktigare spelare vinner 6-1 ( ifall nu inte Domarkommittén tar ut en domare som lägger nivån på ”rehab”, som i cupfinalen.

Om jag får rätt i mitt tips, att det blir värsta överhalningen på Olympia på 51 år då jag såg min första allsvenska match och blev HIF-are på kuppen, vad skulle en HIF-supporter välja?  Att MFF förlorade på Olympia efter att ha vunnit guldet eller nu denna cupförlorarnas revansch?

About this entry