EM-truppen: en ”nära-turist-upplevelse” väntar

Låt oss först konstatera att det är den minst meriterade svenska fotbollstruppen på sisådär 80 år. Aldrig tidigare har spelarna varit så oerfarna och eller lågt fotbollsmässigt ansedda.  Jag är rädd att EM för spelarna blir en ”nära-supporter-upplevelse”, att de ofta kommer att misstas för turister.  Jag hoppas de alla utrustas med extra stora id-ackrediteringar till kvarnstenar runt halsen för annars är risken stor att de aldrig kommer in på plan.

Och exakt hur kul kommer det vara för de fem, sex spelare som under en månad bara kommer tvingas träna, sitta läktaren eller längst ut på bänken och dela rum med någon som aldrig kommer bli ens förstaval när det gäller sovrumssällskap.

 

Nu har Erik tagit ut sin trupp och det bekräftar i mitt tycke tydligt hans sätt att se fotboll – bristen på talang, bristen på unga spelare, oförmågan att fatta att unga spelare måste danas och inskolas innan de kan ta en plats i startelvan – detta problem som accentuerades när Hamrén för några år sedan vägra de komplettera en landslagstrupp med en extra forward för att han inte tyckte att det fanns någon svensk värdig den platsen.  Detta blir Janne Anderssons problem och jag är säker på att hans trupper kommer se helt annorlunda ut.

 

Så truppen har kompletterats med ett gäng före detta talanger som aldrig kommer bli annat. Och som har haft mediokra vårsäsonger. Pontus Jansson som enligt mina Torinofans saknar något för att bli en startspelare – de ser honom på väg bort från klubben. Kul för Pontus att få vara med men hur glädjande är det för Sverige?

 

Offensivt ser det förutom Zlatan väldigt impotent ut och att ha nio mittfältare känns som stödhjul på en cykel. Ifall du behöver det och är över 10 år –  är då cykel verkligen din  grej? Är ett EM med nio mittfältare där i princip en enda spelare sticker ut och hans spelar i en andraliga – är det verkligen någon mening med det?

Hamrén ska ha en eloge för att han förstår målvakter. Säga vad man vill om resten men när det gäller målvakter har han alltid gjort rätt.

Låt mig sammanfatta Hamréns sista uttagning så här – jag längtar efter Janne Andersson, jag längtar efter nästa generations svenska fotbollsspelare.

About this entry