Peter Widing har avlidit

Ett par veckor efter att Adam von Gertten avlidit dör även Peter Widing.  Peter var 48 år, Adam 56.

Jag jobbade med båda på Sydsvenskan 1986-87. Vad jag minns mest av dem under de åren var hur de tänkte nytt och spännande, var fulla av energi och samtidigt ödmjukhet – det var två grabbar som om de inte ägnade sig åt journalistik och kreativitet som layoutare/redigerare och fotograf hade de kunnat vara mjuka dagisföreståndare.

Adam träffade jag allt mer sällan, Peter bodde ett tag runt hörnet från min lägenhet på Lundbergsgatan innan han flyttade till Göteborg. Jag såg ofta båda på MFF:s matcher, av olika anledningar.Peter var länge med och spelade tisdag- och torsdagsfotboll med oss andra sportjournalister, musiker och skådespelare.

De senaste åren följde jag Peters arbete på Offside. Dels hans egna reportage, dels våra gemensamma fotografvänner i Malmös. Vi hade inte alltid exakt lika uppfattning om vilka foton som platsade i Offside men han tänkte fortfarande nytt, annorlunda med stor energi. Det är alltid spännande att öppna Offside och beundra hur bra de löst bildjournalistiken i ett format som många fotografer skulle kalla hopplöst.

Det känns tomt utan dem, framförallt påminns om att jag så när hade kunnat vara ett par år före dem ifall jag inte överlevt min cancer.

 

 

About this entry