Resultat eller prestation

Detta är den eviga frågan för fotbollstränare och borde vara det även för sportjournalister. Tänker på det när jag ser att Sportbladets ”proffs” Robert Laul sätter emojar på de allsvenska herrlagens vårprestationer.

Det är intressant ifall man bedömer prestationerna, inte resultatet, tyvärr gör gärna journalister det. Analyserar resultatet i brist på förmåga att värdera prestationen. Hade varit trevligt ifall Laul även bedömde sin egen prestation, tippningen, hur bra var den under vårsäsongen?

När jag ser mitt eget allsvenska tips för hela 2016 ser jag att vissa saker känns helt rätt och andra har av olika anledningar inte ännu materialiserat sig i tabellen. I huvudsak beroende på att tränarna valt fel lag, fel taktik och fel målvakter.

Så vad är ännu inte rätt – jag ligger på 142:a plats av drygt 300 i det stora fotbollstipset för mediefolk.

Kanske kan Norrköping slå sig in bland de fyra första i tabellen? Får Blåvitt behålla laget så lär de bli tvåa, strax före AIK. Jag tror definitivt att Örebro kommer sjunka i fall inte deras målvakter fortsätter hålla samma höga klass.

Det är väl egentligen bara två lag jag tippat helt fel, 2än så länge”, förutom Örebro.

Jag har överraskats av Jönköpings fantastiska lagmoral. De har varit rejält spelmässigt underlägsna i princip i alla matcher men ändå tagit poäng.

Djurgården har råkat ut för det motsatta – spelat bra, skapat många chanser och inte gjort mål. Dessutom är jag inte alls säker på att Hampus Nilsson är bättre än Kenneth Höie som jag vanligtvis rakar bland seriens fem, sex bästa målvakter.

HIF hade behövt Höge! Både för prestationen och resultatet!

Jag trodde Gefle skulle ligga före Sundsvall men medelpadingarna har överraskat positivt.  Annars är tabellen precis som den borde.

MFF, MFF har gjort det sämre än jag trodde, trots ledningen. Deras resultat har varit bra, deras prestationer mindre bra. De föll ihop mot Jönköping och Sundsvall, har haft tur i ett par matcher och Kjartansson har tofflat in åtta mål. Nu skall de möta Örebro och AIK i fyra av de fem första matcherna efter EM-uppehållet. Räkna med extremt taggade motståndare, Speciellt Richard Norlings AIK.  Jag tror MFF kommer tappa serieledningen här, gör de inte det så vinner de allsvenskan.

PS Jag tror Östersund blir höstens lag, relativt sätt. Med Hopcutt tillbaka och mittfältet utan skador. Det är bara målvaktspositionen jag är lite osäker på.

About this entry