”Det måste vara radion”

Ebba Gröns gamla hit om hur unken ångradion var har gjort comeback, i mitt huvud. Men nu är Radiosporten inte längre ett skämt i en punklåt från 1970-talet utan bäst. Radio är bra och går att lita på. Ibland är experterna dåligt pålästa ( främst i Ekot) men riksradion är i alla fall inte falsk. Ofta är den väldigt bra och inte så insmickrande som TV, inte så reklamallierad som tidningarna, deras bloggar och poddar.  När jag klickar på Aftonbladets förstasida, dess etta på nätet hamnar jag hos BET365. Jag köper inte det.

 

Sportbladets EM-podd går fetbort. Började lyssna då en Sportbladet journalist som berättade om hur bra deras sponsor, ett betting och bingobolag, var. Alltså inte ens en annan röst utan journalisten har talat in reklamtexten.

 

Den tidning som inte kan skilja på journalistik och reklam är jag inte intresserad av. Tyvärr Bank, Niva med flera. När får jag höra era röster göra reklam för betting, färdigpizza eller en pensionsförsäkring?

 

”Vilken våglängd e jag nu på
Och vilken kanal?
Varför måste jag stå ut med
Allt detta skval?

Det bara strömmar in
Det kommer aldrig ut
Jag vrider mig i plågor
Kan det aldrig ta slut?

Det måste vara radion”

Ska lyssna på Richard Henriksson i Radiosporten – han är bra. Tyvärr verkar han inte ha en podd. Tyvärr verkar Radiosporten helt sakna det jag letade och längtade efter – en insiktsfull, analytisk podd om EM med Henriksson. Ligger obegripligt nog inga sådana länkar på hemsidan. Däremot diskuterar TT.s utomordentlige Henrik Skiöld med Olof Lundh och Petra Thorén av vilka de sistnämnda jag båda, på pappret, finner ointressanta.

 

Poddar tar tid att lyssna på och avkrävs alltså kvalité, från första stavelsen. Att lyssna på Olof och Petra tror jag inte riktigt ger det jag önskar, inte heller att höra på journalister som läser reklambudskap.

 

Tipsa gärna om poddar värda att lyssna på!

About this entry