Det omöjliga EM-tipset

Till skillnad från alla tidningsrubriker som vet vem som vinner EM så är jag lika fel i framtiden som alla andra. Inte mitt ämne.  Man kan dock konstatera några saker, som bildar ett mönster. Vi börjar med Sverige. Ni som älskar de nationalistiskt uppumpade texterna om drömmar och höga ambitionsnivåer, ni som gottar er i blågul supporterjournalistik kan sluta läsa här. Jag tjänar inte pengar på det här, säljer varken klick eller trycksvärta. Jag skriver ur hjärtat och så här två dagar före EM-premiären är det ganska tomt och tyst därinne. Där är en muskel och en hel del blod, det är allt.

 

Moder Sveas käcka gossar har svårt med brittiskinspirerade fotbollslag i mästerskap: England, Skottland, Wales och Nordirland har alla chockat svensk fotbollsmedia i mästerskap. Både i slutspel och kval. Nej, England har inte chockat oss men har vi någonsin besegrat dem i ett mästerskap, förutom Brolins mål och klassiska snurr på Råsunda 92? Förlorade vi inte redan i OS i Stockholm, och i London 1908?

 

Irland är inte bra utan liksom förra EM är de med eftersom de inte gick att undvika. De kämpar till sig några viktiga poäng på bortaplan och går de till slutspel. Brukar vara så. Sverige gjorde ett bra genrep. Det är allt. Ett genrep är det bästa som hänt spelmässigt sedan evakueringsmatchen mot Frankrike i förra EM.

 

Erik Hamrén har inte infört någon vinnarkultur i laget. Sverige har Zlatan – han är vinnarkulturen i ett i övrigt ovanligt mediokert och profillöst landslag.  Ändå hypas Sverige – kvällstidningarnas tjocka bilagor rankar till exempel Sverige högre än Ryssland, vilka förnedrade Sverige ganska rejält i kvalet.

 

Gruppspel brukar inledas med många oavgjorda matcher. Eftersom  de två lag som mentalt och spelmässigt placerar sig själva på den övre och undre halvan möts i de två första matchen tror jag på två kryss. Det är så långt jag vågar sträcka mig. Idag.

 

Jag vill inte ha några förväntningar på de som jag är övertygad om kommer svika mig, emotionellt, till slut. Det är bättre att tippa finskt, bita ihop och se hur långt Zlatan kan ta Sverige.

About this entry