TV4-chocken

Tycker det var väldigt lyckat att man slapp reklamen och kunde hoppa till CMore och se EM-studion utan reklam. OK, lite blandade känslor men när jag upptäckte det i halvtid blev jag spontant glad, ungefär som när man plötsligt märker att huvudvärken släppt. Eloge till TV4, typ. Dock lite riskfyllt/modigt – antingen visar det sig att ingen ser reklamen i TV4 och då vet jag några som blir sura eller så tycker tittarna att reklamen är roligare än studions expertanalyser och då vet jag några andra som blir sura.

 

Tyvärr är jag en otrogen tittare. Försöker undvika kanalernas  ”uppladdningar” inför matcher, smärtsamt medveten om att jag  någon gång faktiskt har missat någon intervju med en fotbollsperson där det har sagts något intressant.

 

Så även denna  kylslagna, blåsiga fredagskväll då min anan tangerade tv:en vid två tillfällen. Först satte jag på och då stod en massa barn på en scen och hade sjungit, vilket tokhaussades av studiopersonerna.

 

Då stängde jag av ljudet.

 

Lite senare passerade jag TV:en, såg att det inte var reklam och drog jag upp det – halvt om halvt chockad över att detta. Vad var oddset på det – två TV4-tittningar och ingen reklam?

 

Nu var det en intervju med Erik Hamrén. Under de 45 sekunder jag lyssnade (allt medan jag såg ett flygplan landa och män gå av en flygplanstrappa) sa han inget som någon skulle kunna vara intresserad av. Hamrén har förmågan att prata oengagerad och opersonligt på samma gång. Om sig själv. Förmodar att det är ”shiningens” anti-tes han försöker förmedla. Förmodar även att det har med frågorna att göra, att enbart frågor som kan ge intetsägande, ”shining-pedagogiska” svar är tillåtna.

 

 

Jag återsåg TV:en lagom till att folk på gräset rullade ihop en matta och fick omedelbart känslan av VM. Det var så stort, välregisserat och pompöst att det påminde om VM, inte om  Bruno Winzell sjungande nationalsånger och barn som utförde en hyllningsinstallation till målvakter på Råsunda.

 

Mer om matchen på ett annat ställe men studion med dessa vidvinklar ger konstiga perspektiv. Anna Brolins ytterst vältränade vader fyllde rutan tillsammans med Hanna Marklunds ständigt vippande sko. Olof Lundhs position var nästan sufflörens, där bak i studion såg han ungefär lika stor ut som den otåliga, ivriga ljust rosa högerskon. Kanske är det en förtäckt tribut till hennes före detta karriär, kanske är det bara himla störande? Det är ett problem med folk som sitter och snackar i en studio utan bord som döljer det vi inte behöver se. Vi tittare tenderar då att fokusera på fel saker – detta alldeles oavsett ifall det muntligt förmedlande kanske saknar förmåga att fängsla våra sinnen?  Det är TV, ifall vi inte blundar fångar våra blickar det som rör sig, likt Hannas sko och vevande underarmar.

 

Tycker hennes ivriga, välmenande viftande (likt en fryntlig positivhalare utan positiv) höjt sig en klass sedan förra mästerskapet. Nu är det nästan som gester, hon synkar rörelserna bättre men eftersom hon hela tiden försöker röra underarmarna ungefär lika mycket och fort så ökar detta inte förståelsen eller tydligheten av vad hon försöker uttrycka.

 

Sedan har vi det där med röstens modellering – att ifall man använder samma tonläge och pratar lika ivrigt hela tiden så är det många känslor och uttryck som går förlorade.

 

Samtidigt är det viktigt att kvinnliga experter får ta plats på gubbhyllan. Hanna Marklund har potential, ett par pass med en scencoach hade kunnat göra underverk.

 

Vad de då slutligen sa, där i rutan? Ja, lyssnade inte så där oerhört uppmärksamt. Saknade taktiska analyser på djupet – inte de där uppenbara sakerna som vi just tittat på i 45 minuter och som min hund hade fattat ifall jag haft någon. Jag förmodar att man inte får säga alltför komplicerade saker och rita i TV4-rutan för då tror de som bestämmer att man att man förlorar tittare som inte förstår och indirekt förlorar reklaminkomster. Fast kanske är detta just idén med att ha två experter i studion – att de kan berätta det vi sett, det vi känt men inte riktigt själva kan förklara i ord och streck?

 

Saknar Viasat. Mer om matchen i nästa text.

 

 

 

 

 

 

 

About this entry