Huvudskada?

”Är det huvudskada ska man sluta spela, inte annars,  lär er det nu” nästan skriker en upprörd och föraktfull Daniel Nannskog i SVT-studion.

 

”Annars” var en krampkänning och det han refererar till är en domargenomgång han var med om för x antal år sedan. På den senaste, privata, domargenomgång jag var med om sas det tvärtom – det vill säga att domaren ska stoppa spelet om det är en allvarlig skada, oavsett om det är huvudskada eller inte.

 

Jag ska inte svära på att det är detta som fortfarande gäller men domarnas agerande ibland annat allsvenskan och CL under våren stärker min uppfattning. Sedan är det en annan sak att de flesta skador på huvudet är allvarliga, om än inte alla och att många spelere fejkar skador efter fötter, händer, armar eller armbågar kommit i närheten av deras ansikte. Speciellt vanligt är att en spelare som nickar alltför lågt olyckligtvis är nära att träffas av en fot och därefter kastar sig till marken och håller för huvudet så som om han träffats av foten.

För övrigt tycker jag mig märka att försöken att filma till sig frisparkar verkar ha ökat nästan  explosionsartat.

About this entry