EM på Österlen

Inte precis Swedbank Stadion men ändå - svensk fotboll med mångkulturell fullmåne!

Inte precis Swedbank Stadion men ändå – svensk fotboll med mångkulturell fullmåne!

Sitter i en trästol i solen utanför ett hus på Österlen. Fick slå mig fram till huset med en halvslö lie och ägna söndagseftermiddagen åt att rensa runt omkring. inga fästingar, många brännässlor. Nästa gång ska jag ha handskar. En lie, ständigt lite slöare. Inte tal om att lyfta spelet i andra halvlek. Hittade inte röjsågen ( eller slipsten)  men skänker en tanke åt den tekniske mittfältaren som hade en kort spelarkarriär i Schalke 04: ”Lie”.

 

Kvällen ägnades inte åt fotboll utan tre och en halvtimme lång söndagsmiddag med gott italienskt rödvin hos grannen. Fick duscha i ett badrum lika stort som hela stugan jag lånar, med ena väggen som spegel. Så är det på Österlen – ingen fotbollspub, ingen öl, ingen fotboll även om jag gick förbi Grästorps IP med hunden framåt midnatt.

 

Då mötte vi hästar på en äng. På morgonen galopperade 20 tjurar oss till mötes på det där fornminne som uppenbarligen också är deras äng och revir. Jycken blev lite stressad men de hade inga horn så de verkade inte så farliga, mer nyfikna och stolta, lite som fotbollsfans. VI fintade dem lite, låtsades gå mot första stolpen för att sedan plötsligt vika av mot den bortre, omarkerade. Jag och jycken och kunde klättra ut välbehållna.

 

I lika bra kondition verkar inte den rumänske förbundskaptenen vara, han som hyllades medan de fortfarande hade oavgjort mot Frankrike. Vad väntar Erik efter förlusten mot Belgien? Drömde för övrigt att Sverige vann och att Hamrén ombads stanna kvar över VM 2018. Ni får själva avgöra om det var en mardröm eller inte.

 

Ser att Simon Bank upptäckt Pogba. Skönt att vi är två som finner Deschamps coaching oförklarlig.

 

Albanska fans är grymma. Mina albanska kompisar på gymmet har hållit mig uppdaterad sedan matchen i Belgrad förra våren. Jag förmodar att de, fansen, är helt utslagna av lycka och stolthet nu, medan spelarna har en bra chans att få stanna kvar i Frankrike ett par dagar till.

 

Roligt att Jonas Eriksson får så stort förtroende: Wales mot Ryssland kan bli en riktig holmgång. Tror på kryss och två utvisningar.

 

Att beskriva Harry Kanes frånvaro i engelska startelvan som ”en chansning” är djupt fotbollsobegåvat. Saknar Deli Alli, resten av ändringarna är berättigade. Walker och Rose har blandat och gett – ser som många andra av dagens ytterbackar bra ut med boll men är högriskförsvarare utan. Det är därför jag gillar Mikael Lustig – han har inge agent som tjatar på honom att dribbla och försöka göra mål.

 

Ska jag då se matcherna? Vet inte, blir troligen bortbjuden på middag även i kväll. Så är det på Österlen.

About this entry