”jag vill dö frisk”

Japansk idrott står inför en katastrof. De har inte enbart världens äldsta befolkning, de kan också som konsekvens av befolkningskurvan stoltsera med världens värsta obalans mellan pensionärer och unga arbetande människor vars skatter ska finansiera pensionerna. Bland annat har det resulterat i en rad biofilmer de senaste åren om fattiga pensionärer. Problemet accentuerades ytterligare i helgen då Kazuyoshi Miura blev den japanska fotbollsligans äldste målskytt genom tiderna, 49 år gammal.

 

När han nu blev ligans äldste målskytt skriver The Guardian att han hyllade en annan, lastgammal japansk idrottare som i veckan slog ett fantastiskt rekord, inte sååå uppmärksammat i svensk media i jämförelse med de riktigt stora idrottsliga händelserna i Sportbladet så som att den tyske förbundskaptenen stoppat handen i byxorna.

 

Så här skriver The Guardian: ”Miura paid tribute to his friend and professional baseball player Ichiro Suzuki, who at age 42 last week raised his career hits total to 4,257, passing Pete Rose’s record Major League Baseball total.”

 

Med 30 -åriga proffskarriärer blir det betydligt tuffare för unga lovande idrottare att göra karriär. Framförallt tänker jag dock på vad klok och funktionell träning, oavsett ålder, kan åstadkomma. Som den 73-årige mannen som ofta tränar i gymmet samtidigt med mig på morgnarna sa för någon vecka sedan: ”målsättningen med min träning är att jag ska dö frisk”.

 

DET är en häftig målsättning!

About this entry