Så slutar EM

Åttondelsfinaler:
25/6 15.00: (Match 37) Schweiz-Polen (Stade Geoffroy Guichard, Saint-Etienne)
25/6 18.00: (Match 38) Wales-Nordirland (Parc des Princes, Paris)
25/6 21.00: (Match 39) Kroatien-Portugal (Stade Bollaert-Delelis, Lens)
26/6 15.00: (Match 40) Frankrike-Irland (Stade de Lyon, Lyon)
26/6 18.00: (Match 41) Tyskland-Slovakien (Stade Pierre Mauroy, Lille)
26/6 21.00: (Match 42) Ungern-Belgien (Stadium de Toulouse, Toulouse)
27/6 18.00: (Match 43) Italien-Spanien (Stade de France, Saint-Denis)
27/6 21.00: (Match 44) England-Island (Stade de Nice, Nice)

 

Det bästa land jag sett är Tyskland. De spelar den bästa, snabbaste och mest underhållande fotbollen. Är samspelta på ett helt annat sätt än nästan alla motståndare. Ett lag som i princip spelat ihop sedan jag såg semin i U21-EM på Olympia, i samma liga dessutom. Mot dem talar att Hummels har varit svag och de har en övertung anfallare i Gomez som är ännu sämre än Giroud. De betygstyckare i pressen som gav Zlatan en tvåa mot Belgien skulle aldrig, aldrig kunna ens acceptera liknande fysionomier fast med relativa klumpfötter som de ovan nämnda på plan. Lukakko är oerhört stark, har hyfsad teknik är inte där än, där Zlatan är spelmässigt. England har Harry Kane som verkat totalt formdippad. Å andras sidan har han aldrig levererat mot bra motstånd internationellt.

Frankrike har inte bästa laget men hemmaplan. Och då menar jag inte läktaren utan förväntningarna och känslan att man kan vara med om något som man bara får uppleva en gång i karriären.Kanske överdriver jag betydelsen av nationalsim men jag tror på fullt allvar att Brexit skadat Englands chanser i EM.

Jag har älskat Kroatiens stora kollektiva vilja och underbara individuella teknik men utan Modric är de en klass sämre. De var verkligen utspelade mot Spanien. Och Belgien såg emellanåt mot Sverige äntligen ut som ett lag.

En fotbollsexpert i kvällspressen tyckte det var låg klass på EM, jag tycker vi fått se ett par verkligt br amatcher och jag tror vi har en del fantastisk fotbollsunderhållning att vänta de kommande två veckorna. Hade tänkt följa de här matcherna på neutral plan, d v s Holland men det verkar aldrig sluta regna i Amsterdam. Är det något slags straff?

 

Mitt pengar på Frankrike över England i finalen med Thomas Müller som skyttekungsvinnare är kört. Samtidigt borde nog tysken gjort tre, mot Nordirland, i första halvlek….

 

Schweiz-Kroatien

Wales-Belgien

Spanien-Frankrike

Tyskland–England

 

Kroatien-Belgien

Frankrike-Tyskland

 

Frankrike-Belgien

 

Frankrike

About this entry