På ett hotellrum i Amsterdam 4

Övergången mellan Hamrén och Andersson kan nog ganska väl sammanfattas i mitt försök att ta mig till Amsterdam Arena. I går tog jag mig äntligen hela vägen ned till den stora stadion och den helt nya, imponerande stadsdelen. Om det nu är en stadsdel? Egentligen ligger den långt utanför Amsterdam – det är som att kalla Friends för Stockholms Arena. Jag cyklade grovt fel, flera gånger, hamnade i rader av återvändsgränder missade en dejt men knappt två timmar. Tröstshoppade på Decalthon – en outlet-kedja med  jättelika sportsaffärer. Kom ut 90 minuter senare 5 000 spänn fattigare men med fem par nya skor och många cykelpersedlar.

 

Ungefär så tror jag det blir med Janne Andersson. Hamréns era kännetecknas främst av flera missade dejter med mästerskap och några då han faktiskt kom i tid men aldrig lyckades imponera på tjejen utan lämnades ensam, med notan redan i utslagsrundan.

 

Sveriges nya herrlandslag bygger troligtvis på U21-landslagets spelare och IFK Norrköpings taktik. Det är ett rimligt antagande i ”outlet-modellen” – nytt men inget revolutionerande och ganska billigt och enkelt att genomföra.

 

Sedan kommer det krävs små förändringar och man behöver ändra så saker så det inte går att läsa sönder taktiken men jag tror på ett mer defensivt och snabbare Sverige.

 

Ändringarna: Carlgren istället för Isak. Augustinsson som klok och viktig, ja nästan ”central” vänsterback. Den fart och snabbhet som krävs kommer Bärkroth och Totte Nyman att tillföra fast kanske inte redan denna höst. Janne behöver en tragetspelare men jag tror Janne är mer sugen på Kiese Thelin än Emir Kujovic. Emir är kvar på Netto i Norrköping, han är alltför långsam utanför allsvenskan, eller Skandinavien för Netto är ju danskt så det förslår.

 

Inte heller Zengin, Durmaz, Seb Larsson, Marcus Berg med flera lär inte få många chanser. Och efterhand kommer väl även Lustig och den flera roller på innermittfältet att ersättas med en yngre spelare som Janne fostrat.

 

Generellt sätt tror jag vi kommer få se många yngre och mer hungriga spelare i herrlandslaget framöver. Och ungdomar som Jordan Larsson, Carlos Strandberg, Tesfaldet Tekie, Alexander Isak med flera kommer få chansen tre, fyra år tidigare än de annars fått med Hamrén.

About this entry