Älskar straffavgöranden

DSC07643Gårdagens höjdpunkt var straffläggningen. Den första var jag rätt säker på skulle gå till höger om mig så jag tog ett alltför tidig steg och vänster och kastade mig sedan öppet och stort åt höger. Bollen kom högt mitt i målet men eftersom jag var öppen med ena handen fick jag upp vänsternäven och boxade den snett över ribban.

 

Då hade Lucia, fyndet från Lazio Feminina jag gjorde på gatan kvällen innan, redan satt ettan. Joe Dunthorne (författaren bakom filmen Submarine)  satte säkert tvåan och så tog Tasmaniens mittfältsgigant andra straffen.

DSC07652

Tasmanien är Berlinlaget som är  sämst genom tiderna i Bundesligan. De gjorde en säsong på 70-talet och fick ihop tre poäng, typ som Billingsfors men då den folkrikaste, Västtyska stadens bästa lag.

 

Jag var säker på att han skulle slå den rakt så jag stod kvar men tog ett litet steg åt höger för att markera att jag skulle slänga mig, troligtvis åt vänster.  Jag stod kvar och ifall han hade tänkt sätta den rakt i mål så ändrade han sig och slog den mot min högra sida – utanför.

 

Det innebar att vårt Svensk-Engelska mixlag blev femma (av tio författar- och kulturlag) och fick lite plåster på alla de sår, bildliga och bokstavliga, vi åsamkat oss tidigare i turneringen. Som att vi bara fick 1-1 mot Österrike sedan jag i början av matchen backade hem för att plocka med en lång lång hög bollen men slog med kraft båda undernarmarna i ribban, tvingades släppa bollen och medan jag föll baklänges in i mål slog en Österrike in returen.

 

Vi vann de två sista matcherna trots att vi var underlägsna i målchanser och trötta: de två avbytarna gick sönder sedan efter andra matchen och det var 31 grader  varmt i centrala Berlin den här dagen på Berolinas hemmaplan på Kleine Hamburgerstrasse, för övrigt en fullständigt opåver parallellgata till den större inspirerade Torstrasse.

 

Efter lång dusch och mycket snack var schnitzlar och potatis plus würst och rätt många Berliner Pils resten av kvällen. Spelare, funktionärer, den del grannar och klubbens medlemmar  samlades för avnjuta EM-finalen på storbild, bredvid grillen i en berlinnatt som aldrig sänkte sig under 23 grader.

 

Tredje ”matchen”för i år. Slog mig mycket och kroppen både svider och smärtar på rätt många ställen efter alla slängnignar på konstgräs. Men undantaget den pinsamma början  som fortfarande gör rejält ont i underarmarna och ett friläge som letade sig in mellan benen trots att jag trodde jag stängt till så gick det bra. Fick göra några reflexräddningar och hade många frilägen emot mig som jag tog och någon hörna jag tajmade bra.

 

Så kanske ska jag ändå testa med det där div 6-laget när jag kommer hem…

About this entry