Stockholmssyndromet 2

Inte oväntat regerar Djurgården på tränarens misslyckande genom att värva nya spelare. Magnus Eriksson var bra när man lämnade MFF. Othman El Kabir är jag mycket fundersam över. Däremot blir jag uppriktigt glad över att Kebba Ceesay är tillbaka i svensk fotboll. Innan han lämnade, och innan jag visste att han bestämt sig för att spela i sitt afrikanska hemlands landslag, tyckte jag han var allsvenskans bäste högerback. Jag tyckte han borde spela i landslaget och säg så här – han är bättre än Pierre Bengtsson på den positionen. Och Emil Krafth och…   … i princip alla som Erik Hamrén har provat där. Jag tror inte Hamrén faktiskt kan avgöra vad som är en bra och dålig högerback – så usel har hans uttagning på den positionen varit. Hamrén borde spelat med en tre i backlinjen eller köpt över Kebba.

Jag skrev ofta om honom då, före 2012 då han lämnade. Jag hoppas få skriva mycket om honom nu – när han kommer ta över efter den långsamme och ganska obegåvade omskolade mittbacken Stefan Karlsson från Öster – en av Pelle O:s många märkliga beslut som skadad laget. Så här så här inför säsongen 2014 om Stefan Karlsson som fotbollsspelare.

Under tiden, i Hammarby, har…   ….har Mats Solheim kommit tillbaka. Jag gillar honom men kan han spela vänsterback – det är ju där det läcker?  Jag vet inte hur många baklängesmål som har sin upprinnelse där men  alla mål jag sett Hammarby släppa in har berott på grova misstag på vänsterkanten. Men så har ju Hammarby alltid drivits av högermän, inte enbart den här säsongen. Länge var en ICA-handlare ordförande. Man har haft  riskkapitalister på posten och legenden Lennart Nyman var aktiv politiker för Högerpartiet. Han drev f ö länge en kampanj mot smeknamnet ”Bajen” eftersom han associerade det till bajs…

Åven årets säsong har varit mest skit, vänsterkanten strular men Hammarbys ledning verkar vara nöjda med resultatet eftersom man inget gör. Kan bli en intressant höst på Söder.

About this entry