Byt tränare!

Mentalt borde man redan vara i CL,  nästa års Champions League. Så när turneringen i veckan går vidare ska det vara en bra påminnelse för hela klubben om vart MFF är, och vilket resultat man ska nå. MFF har de bästa spelarna, de mesta pengarna och är det enda topplag som inte behöver tänka på dagens Europa. Alla spelare utom Safari är friska, man har haft en månad på sig att skapa en liten formtopp i dubbelmötena mellan AIK och Örebro  – det är faktiskt en helt perfekt situation. Ändå misslyckas man.

 

Jag tycker det är genant att MFF efter halva serien endast leder allsvenskan med en poäng.

 

Jag kan inte peka på en enda avgörande sak, och jag vet inte hur omklädningsrummet är men för mig är det tydligt att Allan Kuhn har så stora brister som fotbollstränare att han är fel person att leda MFF.

 

Nu har jag inte sett de två senaste matcherna men innan dess var det tre saker som frapperande mig:

 

A: Hur MFF förlorade mittfältet i många matcher mot lag som på pappret är vida underlägsna, typ Östersund, Örebro, och ett par till. Många av dessa impotenta matcher på hemmaplan. Lewicki startade i EM, är inhoppare i MFF. Det är klassen på truppen, på pappret. Har man så pass bra spelare ska man inte tappa mittfältet i 80 minuter mot Kalmar, ifall nu SDS har rätt. Det Kalmar som i omgången innan förlorade med 4-2 mot Gefle.

 

B: Hur dåligt försvarsspelet fungerar. MFF har individuellt bra försvarsspelare som inte fungerar tillsammans. Man släpper till alldeles för många målchanser – som sällan blir till motståndarmål för att MFF-spelarna håller så hög klass men att motståndarna får så många avslut är anmärkningsvärt. Jag tror också, utan att ha jämfört det, att MFF nu släpper till två, tre gånger så många av slut som tidigare år.

 

C: Kjartansson. Han får godkänt och det spekuleras i att klubbar i England vill ha honom. Nice, sälj honom snarast möjligt. Han må peta in ett mål i nästan varje match men jag tycker fortfarande inte att han är mer än en modern Roland Sandberg, en måltjuv vars effektivitet inte är bättre än att han är på öppen anstalt. Han håller ganska bra allsvensk klass men som forward i MFF 2016 måste man vara betydligt bättre.

 

D: Den pinsamma och rigida uppspelsidén. När motståndarna läst den (betecknad som världsunik av Kuhn själv före säsongen) – och den har varje normalbegåvad fotbollsintresserad så måste man ha en plan B. Och det verkar inte Kuhn ha. Jg tycker det är mycket märkligt, närmast bisarrt. Rent taktiskt framstår Kuhn som en Olof Persson med tur – en gammal spelare som är trevlig och vänlig men som saknar en del av de egenskaper som krävs för att leda ett topplag. Och MFF 2016 är inte enbart ett topplag, de ska med förutsättningarna vara mästare, redan i september.

 

I fall man inte har ett nytt tränarnamn klart – och det tror jag inte man har för Daniel Anderssons prestige står på spel här – så kan man naturligtvis inte låta tränaren gå mitt i säsongen. Speciellt som Olof Persson troligtvis aldrig blir assisterande i ett annat elitlag än MFF. Men hade jag haft makten i MFF hade jag sett till att snarast enrollera vår katalanske vän Pepe snarast. Det är en bra fotbollstränare och han kan föreningen. Det borde inte vara svårt att urskilja.

 

Det är märkligt att så många av MFF:s makthavare inte ser att kejsaren är naken.

 

 

 

About this entry