Eric Persson och cykelhjälmar

Hövding 1 -utmärkt bok för övrigt.

Hövding 1 -utmärkt bok för övrigt.

Ett malmöitiskt företag har gjort en airbag för cyklister.

Hövding 2

Hövding 2

Den är döpt efter Eric Persson, den mäktige ordföranden som skapade det framgångsrika MFF och följaktligen kallades Hövdingen”. Den är jämförelsevis funktionell, praktisk och snygg eftersom det enbart är krage. De flesta, princip alla cyklister med fler än tre växlar, vägrar bära den utan kör med de klassiska tönttopparna som i tester visats sig ge tre gånger sämre skydd. När jag cyklade i Göteborg för två veckor sedan vägrade nio av tio cyklister som jag hälsade på att hälsa tillbaka och jag undrar ifall det beror på att de tror jag saknar huvudskydd och alltså inte framstår som en seriös fartcyklist? Eller bar röda fotbollsstrumpor? Eller att lycrashortsen inte syns under kortbyxorna? Eller att jag inte rakat benen?

Det finns redan en himmelsblå cykelhjälm men visst borde de två malmöitiska framgångssagorna ”joina” (eller heter det ”jointa” på företagsslang efter engelska joint)och  ta fram en speciell himmelsblå ”Eric Edition”.

Det här är kanske något överdrivet men det är ju https://www.facebook.com/plugins/video.php?href=https%3A%2F%2Fwww.facebook.com%2Fglobalcyclingnetwork%2Fvideos%2F676311835857876%2F&show_text=0&width=560ad”> så här cyklister borde hälsa tillbaka, oavsett skydd och färg. Sedan skulle jag kanske inte ha ”Eric” när jag kör tisdagscykling i Helsingborg med CK Fix och vi samlas vid Henke-monumentet vid Pålsjöbaden. Då bär jag inte heller MFF-byxor utan min vanliga Hövding, i samma djupt mörkblåa nyans som HIF:s byxor på 90-talet. Och röda HIF-strumpor…

Ps Det har aldrig officiellt framkommit att airbagen är döpt efter Eric Persson men så måste det naturligtvis vara, kanske helt omedvetet.

 

 

 

About this entry