Kort gästspel av Man U i Eskilcupen

Zlatan har debuterat och blivit tredjekapten i United. Själv har jag också representerat Manchester United, i  Eskilcupen.

 

Eskilcupen och dess underbara crescendo av känslor och lek lyfter inte enbart Harlyckan och Helsingborg under HX-festivalen, den lyfte också seriorseriösa allsvenska HIF. Det hade blivit en pinsam publiksiffra, under 6000 åskådare, och glesa läktare ifall inte alla i ungdomsturneringen i går mot Gefle gått in gratis.

 

Eskilcupen var min fotbollsdebut. Ett lag bestående av min bäste väns pappa som lagledare, några andra kompisar i kvarteret och min klasskamrat Ulf Nelson som målvakt stuvades in i Familjen Flyxes nya vita Volvo 145 och så bar det av. Fast utan en omklädd Ulf. Den blivande högerbacken i HIF:s A-lag i slutet av 80-talet, han som efterträdde Uffe Nielsen och ”Stoje” Bergquist, hade brännskadat armen kvällen före turneringen. Så jag som redan varit på Sporta med pappa Sten (MFF-fanatikern) och köpt en HIF-tröja utan någonting annat än Hasse Selanders  stora röda ”2-a” på ryggen fick istället ta på mig en målvaktströja med nummer 1.

 

Kvarterslaget, fick en kort, extremt intensiv saga. Vi fick stryk med 10-0 i första kampen. En kort, gäll domarsignal och så var allting över. Inga fler matcher, inga gratisbesök på Olympia fast det var året då HIF faktiskt kom trea eller fyra i allsvenskan (året efter åkte ur). Det hade varit goda chanser att de sluppit se HIF-keepern ( som var purunge Ronnie Sörensen eller lastgamle Rolf Nilsson på den tiden) släppa in tre mål.

 

Själv var jag sju år och alla tyckte att jag trots tio insläppta mål på typ 20 minuter var bäst på plan. Jag kom på foto i HD. Ifall jag verkligen var bäst har jag absolut ingen aning om men jag tänker ofta på det när människor som ska anses vara fotbollsexperter, avlönade av rikstidningar och TV-kanaler påstår att målvakter som släpper in tre, fyra mål inte kan få godkänt. Av principiella skäl. De borde tvångskommenderas till att kolla på Eskilcupen och annan ungdomsfotboll så de lär sig leken från grunden.

About this entry