Min VINNANDE OS-vän och OS-hånet

Bra sport, kul underhållning och spänning. Ali längst fram i bild!

Bra sport, kul underhållning och spänning. Ali längst fram i bild!

Den enda OS-idrottare jag faktiskt känner vann i går. Ali Riley  och Nya Zeelands andra fotbollstjejer kan gå till kvarten efter 1-0 mot Colombia. En poäng mot Frankrike borde räcka för mitt nya favolag. Det ser lite värre ut för laget som var ”i toppform”, som hade ”bäst form av alla lag i OS” och som var ”oerhört taggade”. Citaten är ifrån Radiosporten och jag lade de på minnet eftersom jag alltid funderat på vad form är inför ett mästerskap.

 

Vanligtvis, det gäller naturligtvis även lag idrottare, så maxar man inte innan den stora uppgiften/turneringen. Så som jag skrev om Kallur tidigare i veckan – form säger inget utom möjligtvis för de som vet att de måste maxa för att få biljett och sedan i bästa fall försöka upprepa prestationen i OS. Går Kallur under 12.91 är det väl OK att hon fick biljett. Är det någon som tror att Michel Tournéus kommer vara i närheten av sitt nya rekord i OS? Är han det ska han definitivt med i Bragddebatten.

 

Viasat har sänt tre basketreportrar och kommentatorer till OS men när det var dags för öppningsmatchen och toppmötet  mellan Frankrike och Australien var det en amerikansk kommentator. Denne kunde dels inte uttala de franska namnen och dels påstod att Pethrus var en av tre nyckelspelare för fransmännen. Rösten satt dessutom och kommenterade framför en skärm och inte i arenan. Han var inte dålig som kommentator men uselt påläst. Kändes faktiskt lite snopet när man är van vid Magnus Dahlborns och Viasats eminenta basketbevakning. Förmodar att alla basketgubbarna arbetade med det som är så himla ointressant, USA:s troliga defilering. Att se dem förnedra sina motståndare, likt kineserna i natt, är ingen idrott jag uppskattar, vilket även verkar vara ett skäl till att undvika det svenska damlandslaget i fotboll. Kan någon tipsa om nyanserad svensk OS-bevakning?  Bevakning som inte haussar svenskar i förväg utan realistiska uppskattningar och analyser som bygger på respekt för sporten och yrkesetetiken?

 

Idrottare som ska manifestera sin överlägset på kollegor och kamraters bekostnad för att de sämre är födda i ett annat land finner jag ganska motbjudande. Det är en sak i finaler där förutsättningarna är jämförbara men i lagsporter borde man hålla sig för god för att håna.

PS Gläds åt Sarah Sjöströms OS-rekord. Speciellt som jag tror att hon både är odopad och trevlig.

About this entry