Domarinsats på dagisnivå

Eftersom jag ska diskutera fotbollsdomare med Jonas Eriksson på Sigtuna Litteraturfestival om två veckor följde jag domartrion extra noga i matchen USA-Sverige. Nej, det gjorde jag inte från början men jag tvingades göra det, mot min vilja. Det är som om det finns en rättvisemärkt fotbollsbetraktare i mig som instinktivt reagerar på när domare gör en dålig match.  Eller så är det traumatiserade domarminnen som ploppar upp till medvetandeytan när jag ser andra matcher och ser andra rättslösa spelare bli misshandlade inför mina ögon (och tio repriskameror…).  Egentligen är det inte värre än att en spelare gör en dålig match men konsekvenserna är så horribelt mycket större.

Med misshandel syftar jag till exempel på Lotta Schelins varning – fullkomligt oförklarlig, speciellt i relation till några amerikanska tacklingar där de slängde sig in med sulan först. Nilla Fischers många frisparkar när hon gick högt upp i rygg men misslyckades borde kanske renderat ett kort?

Visst kan man diskutera Schelins i dubbel mening ”korrekta” mål men samtidigt fick USA ett nickmål underkänt för en offside som icke var. Däremot såg det ut som ruff men domaren markerade för offsidefrispark.  Allra mest retade jag mig på hur många gånger amerikanskor tog med sig bollen med armen. Det är högst medvetet fusk och borde beivras med stränghet, inte med kramartad förståelse.

Fast allra, allra värst var att domaren lät Hope Solo byta handskar före avgörande straffen  – just den enskilda detaljen var en domarinsats på dagisnivå!

Jag förstår att damfotbollen vill ha kvinnliga domare och på sikt hoppas att problemen löser sig. Det är om inte annat än symbolfråga. Samtidigt måste damfotbollskramarna förstå att vi troligtvis är många som har svårt att acceptera dåliga domare – att en del av fotbollsupplevelsen försvinner med dåliga och upprepade flagranta feldomslut. Det gör ont i mig, något brister, jag känner en djup frustration på gränsen till vanmäktig vrede. Det är då jag svär, men fortsätter titta.

About this entry