Hur dum är Henrik Larsson?

Jag vet att Henrik Larsson inte är ett dumhuvud. Jag förstår att Henrik Larsson är plågad över att inte kunna få sina spelare att spela exakt så som han vill. Att Henrik Larsson blir frustrerad och besviken.

 

Jag förstår dock inte varför han vill dissa sina spelare så snart de gör något dåligt. Jag förstår inte varför han väljer att ALLTID fokusera på det dåliga istället för att haussa det som faktiskt är bra. Jag får åter känslan av att han tycker han Henrik Larsson är alltför bra för det här laget, för den här klubben. Jag fick den känslan även när han tränade Bois, jag hade den känslan när han representerade HIF som spelare. Henrik Larsson har ett behov att i motgång markera att han är bättre än sin omgivning.

 

Som i halvtid mot Göteborg. HIF har släppt in ett mål efter 90 sekunder eftersom spelarna tittat boll och inte markerat i straffområdet. De följande 44 minuterna spelar HIF bra,  långa stunder för de matchen och skapar flera bra lägen värda ett mål.

 

”Vi tycker ni gjort en bra halvlek, trots underläget” säger Åke Unger på ett ungefär i CLess  varvid Henke alltså kan välja på att hålla med om att spelarna gjort det bra och eller dissa. Och han dissar, rejält. Istället för att förstärka självkänslan beskriver han det tidigt insläppta målet  som en katastrof som spelarnas agerande som närmast oförlåtligt. Efter en lång, raljerade odugligförklaring av sina spelare i TV lägger Henrik Larsson till ”men det är glömt nu”

 

Så varför Henrik känner du tvånget att dissa dina spelare för något som ”är glömt nu”?Hur viktig är det är glömma om du till varje pris känner dig tvingad att  påminna svenska folket om det? Du har ju inte alls glömt det, du känner ju att du ska förnedra dina spelare och påminna dem om det enda dåliga de gjorde på hela halvleken istället för att boosta deras känsla och ge dem det beröm de är värda.

 

Detta ett av skälen till att jag tycker Henrik Larsson är en sällsynt dålig fotbollstränare, ja  rent utav olämplig faktiskt. Jag tror att Henrik Larsson kan vara en bra allsvensk tränare men jag tror också att han har stor skuld i HIF:s två senaste svaga säsonger och pinsamma allsvenska placering.

Sedan blir jag inte gladare av att Pontus Farnerud, en ”expert” som kanske mer än någon annan markerar CLess nya nivå vad gäller kvalité, taijming och intelligens, haussar Henrik.  Pontus förklarar att Henke säger något ”intressant här” – den att spelarna tittar boll i anfallet en timme tidigare.

Ja det är dåligt att släppa in målet men det är också oturligt eftersom det är en rad små faktorer som går emot HIF vid det ögonblicket. Ett lågt inspel som går nära många rödmåla fötter. Mittbackarna som tror på ett högt inlägg och vill hjälpa sin målvakt som inte är så bra på höga bollar (till skillnad från reservmålvakten…) och tar en position alltför nära mållinjen. Sammantaget blir det fel, det blir mål. I ett större perspektiv gör HIF en spelmässigt bra första halvlek men det erkännandet väljer deras tränare att inte ge dem.

Sammanfattningsvis tycker jag det behövs nya röster, både här och där.

 

 

About this entry