MFF:s misslyckade mittbackspolicy

Ännu en bra spelare försvinner från Malmö. Det är väl bra, eller hur?

Nja, jag tycker att MFF:s agerande inte varit optimala på just mittbackspositionen. Jag hade stora förhoppningar på Alexander Blomqvist men det var kanske rätt att låta honom ta igen de förlorade säsongerna i en annan klubb. Jag tycker inte det var OK att Carvalho lånades ut när man förlitar sig på Franz Denniz Brorsson – han är helt enkelt inte tillräckligt bra, varken med eller utan boll. Han är ganska ansvarslös och hamnar ofta på fel platser på plan. Dessutom har han en förkärlek för att sträcka ut ena benet för att blocka och så går bollen mellan benen på honom: som vid flera motståndarmål i år, som vid Giffarnas enda målchans i söndags då Franz Denniz Brorsson hade förvirrat sig ut till hörnflaggan och lyckades sära på benen så mycket att det aldrig var någon frågan om vart bollen skulle spelas in.

 

Så när nu unge, lovande mittbacken Mattias Andersson lämnar för Juventus undrar jag hur bra han egentligen är – för jag har inte sett honom i en tävlingsmatch men jag har mina misstankar. Ett år i Juvuntus Primaveralag och sedan ett års utlåning i Serie B är förmodligen en mycket bättre skola än att harva med ungdomsfotboll i MFF och Sverige. Det allra bästa hade förmodligen varit att MFF lånat ut honom till ett lag i Superettan eller Division 1 i regionen så han hade kunnat fortsätta träna med MFF:s A-lag någon gång i veckan men det har MFF bestämt att inte göra.

 

Det förvånar mig lite. Jag har svårt att tänka mig att Daniel Andersson uppskattar sättet Franz Denniz Brorsson spelar mittback på.  Jo, han är visserligen bara 20 år men jag ser inte att han någonsin skulle bli landslagsman vilket alla mittbackar i MFF måste vara, varit eller bli. Däremot skulle han säkert med sin attityd kunna bli en hyfsad ytterback, likt pappa.


About this entry