Så underbart orättvis fotboll kan vara

Ett heroiskt kämpande, numerärt underlägset Slovakien håller 0-0 i 94 av de 94 minuterna. Fast domaren har lagt till ytterligare lite på grund av en ”skada” på den duktige hemmamålvakten. Så elva sekunder över övertiden får Lallana på ett närskott som slinker in mellan benen på målvakten och sedan studsar stolpe in.

 

Grymt, förfärligt och ändå på något sätt rättvist eftersom England varit nära flera gånger. Jag kan gilla målet på samma sätt och av samma skäl som jag satt nästan förlamad av spänning och önskade av nästan hela mitt hjärta se Slovakerna ta en pinne och hemmapubiken jubla kasta sig i varandras armar. Det blev inget av det utan elva röda glada gubbar och en massa plötsligt lyckligt feta engelska fans. Fotboll kan vara både rättvis och orättvis, samtidig.

 

Fast det berodde ju inte på den engelska managerns utmärkta coachning och spelarbyten. Han bytte ut den ende som hade fantasi att skapa något ( Sterling) och satte in Walcott när det inte fanns några ytor överhuvudtaget i den Slovakiska boxen. Vad Walcott är bra på, förutom att springa, vet jag ännu inte 10 år efter A-lagsdebuten…

 

För att accentuera idiotin bytt Big Sam ut Harry Kane, den ende huvudspelaren värd namnet, och hade han satt Peter Crouch istället hade jag förstått det men…

 

Per Mattias Högmo i Norge har en del att jobba med. Norge kom ut och spelade med extremt lågt och centrerat  försvar mot Tyskland – det var ytterst märkligt att det tog 14 minuter innan de fick hål på Norge som var helt impotenta.

 

Dessutom hade Högmo petat målvakten Nyland vars bok jag precis fått.


About this entry